25 Apr 2024

KBH: Let skyet, 10 °C

Problematisk opgør med højrepopulismen

Problematisk opgør med højrepopulismen

Ceveas bog om højrepopulismen forsøger sig med bud på værdier og løsninger, men undlader at tage et opgør med kapitalismen.

Jeg er ikke boganmelder, men sagde ja til at anmelde denne bog, fordi jeg kender jord- og betoneren Jakob Mathiasen, som har skrevet en artikel til den. Jakobs bidrag indeholder erfaringer fra skurvognene om især indvandrer-diskussionen og ødelæggelsen af det faglige sammenhold gennem udflagning og løndumping. Hans forslag til modtræk er, at der skal udvikles et så kontant fagligt sammenhold på tværs af landegrænserne, at en global koncern kan lammes, fordi dens arbejdere i de forskellige lande magter at danne fælles faglig front.

Andre af bogens artikler forsøger sig med andre tænkte bud på lancering af værdier og konkrete løsninger, de fleste indenfor den selvransagende ramme, at højreskredet er venstrefløjens egen skyld. Hvilket jo også er, hvad bogens titel siger. Jakobs artikel var det, jeg fandt mest interessant i bogen, fordi han skrev om levende mennesker og ikke statistikker. Ja, og så måske tidligere BT-redaktør Erik Meier Carlsens, ikke fordi jeg er enig med hr. Carlsen i ret meget, men fordi han provokerer mig, og jeg holder af at læse noget, der provokerer mig.

Bogen er udgivet i samarbejde med tænketanken Cevea, der beskriver sig selv som en centrum-venstre-tænketank. Altså et projekt, som skal tiltrække borgerlige humanister og ”bløde” socialister. Sådanne mennesker har jeg intet imod, tværtimod. Men allerede i centrum-venstre-projektet mener jeg, bogens begrænsning ligger. For i sådan et projekt ligger, at man vil bekæmpe højreskredet uden at have et opgør med kapitalismen på programmet. Og det projekt er i dag en død sild.

Dagens krise-kapitalisme kræver højreekstreme ”løsninger” for ikke at kollapse. En del af det er, at den splitter de nederste og får dem til at føre overlevelseskamp imod hinanden. Det er ikke centrum-venstre-fløjen, der er skyld i højrepopulismens fremvækst, det er kapitalismen selv. Og det lader sig ikke længere gøre at bekæmpe højreekstremisme uden et opgør med kapitalisme. Den vinkel er ikke repræsenteret i bogen.

Anmeldelse bør være dialog og ikke dom. Men vi skal jo tildele stjerner. Mine er yderst subjektive.

13. jun. 2013 - 18:07   19. jun. 2013 - 14:46

Boganmeldelse