¤¤Cykeltyven¤¤ og en anden af Vittorios De Sicas film ¤¤Umberto D¤¤ fra 1952 bliver regnet som hovedværker inden for neorealismen, som vil vise hverdagen og hverdagslivet
af Mikael Strandbech
Den italienske filminstruktør og skuespiller Vittorio De Sica (1901-1974 ) lavede knapt 30 film og medvirkede i over 150. Men det er især som instruktør af mesterværket 'Cykeltyven' fra 1948 han er kendt.
'Cykeltyven' og en anden af Vittorios De Sicas film 'Umberto D' fra 1952 bliver regnet som hovedværker inden for neorealismen. Filmene blev skabt i samarbejde med manuskriptforfatter Cesare Zavattini, der var neorealismens teoretiker.
Neorealismen var foregrebet af blandt andre Luchino Viscontis film 'Besættelse' fra 1942 og Roberto Rossellinis 'Rom, åben By' fra 1945, men slog for alvor igennem i kølvandet på Anden Verdenskrig. Nu skulle hverdagens italienere sættes i centrum og den fascistiske enhedskultur afløses af en mangfoldighed i dialekter og regionale virkeligheder.
Hverdagsliv
Den neorealistiske film vil vise hverdagen og hverdagslivet. Man ville væk fra kostumefilm og historiske dramaer i den lette og overfladiske aftrapning, som tidligere var så populær under Mussolinis styre.
Derfor blev der optaget i tidssvarende og troværdige miljøer. Langt væk fra filmstudierne. Gerne udendørs i naturligt lys. Man anvendte lange 'takes' som skulle give et dokumentarisk præg. Og ligeledes anvendtes i udpræget grad amatørskuespillere. Vittorio De Sica mente at alle kunne spille en rolle, nemlig sig selv. Anvendelsen af amatørskuespillere skulle sikre autencitet.
Bevægelsen ebbede langsomt ud i begyndelsen af 1950'erne, men nåede at give et første bud på en europæisk virkelighedsnær filmkunst. Påvirkning fra neorealismen kan blandt andet ses i 1960`ernes nybølge film fra Frankrig. Men neorealismen kan også spores i dag. Som for eksempel i den italienske film 'Gomorra' fra i år, der handler om Napoli og mafiaen.
Cykeltyven
'Cykeltyven' foregår i efterkrigstidens Italien. Armodet og arbejdsløsheden er stor. Antonio har været uden job i to år, da han bliver tilbudt arbejde som plakatopsætter. Men det kræver at han har en cykel. Konen må pantsætte sengetøjet og i stedet indløser de hans cykel.
Scenerne, hvor den lille familie med spirende optimisme og stolt glæde måske går en bedre fremtid i møde, med Antonios job, er rørende. Sønnen Bruno, klædt i samme tøj som Antonio, sidder med på cyklen da de kører af sted til den første arbejdsdag.
Men allerede samme dag cyklen bliver stjålet. Og dermed også den lysere fremtid. Cyklen må findes inden den tilstundende weekend er ovre. Vi følger nu Antonio og sønnen Brunos mere og mere desperate eftersøgning igennem Roms gader. Storbyen virker nu både endeløs og klaustrofobisk, imens de afsøger gade efter gade. På et kæmpemarked er der række efter række af cykler overalt, men ikke den rigtige.
Antonio, der er en mild og hæderlig mand, tvinges gradvist længere og længere ud i sin afmagt. Ligesom forholdet til sønnen Bruno kommer til at lide under hans frustration. På et tidspunkt under jagten, da Antonio har stukket Bruno en lussing, vil han gøre det godt igen. Antonio bestemmer nu, for at glæde drengen, at de skal på restaurant selv om de ikke har råd til det. På restauranten sidder en velhavende familie og en dreng på Brunos alder. Scenerne, hvor de to drenge kigger på hinanden, er stærke, og viser med enkle midler kontraster i datidens Italien.
Endnu en indikation på 'Cykeltyvens' klasse er, at den er den eneste film der nogensinde har slået Orson Well og hans film 'Citizen Kane', når det anerkendte filmtidsskrift 'Sight & Sound' hver 10`ende år lader en række kritikere udpege historiens bedste film.
Miraklet i Milano
Som 'Cykeltyven' foregår 'Miraklet i Milano' fra 1951 også blandt fattige mennesker. Toto er et hittebarn, opvokset på et børnehjem efter sin plejemoders død, og har tilsyneladende alle odds imod sig. Men han angriber livet med kæk naivitet og ukuelig optimisme.
Det mere end antydes at Totos lyse tilgang til livet skyldes plejemoderens legende forhold til tilværelsen. Altså en påstand om, at miljø og kultur spiller en rolle overfor arv og biologi.
Toto slår sig sammen med en gruppe hjemløse i udkanten af Milano, hvor de skaber et rart, lille samfund.
Men en dag er idyllen forbi. Der er fundet olie på området og politi og militær sættes ind for at fjerne Toto og vennerne. Men endnu engang kommer Totos plejemoder til hjælp.
'Miraklet i Milano' er mere Ôkulørt` og sødnaiv end 'Cykeltyven', med sin bevidst enkle fremstilling af filmens karakterer. Men på trods heraf, seværdig og underholdende.
Umberto D
I 1952 blev 'Umberto D' en dundrende fiasko kommercielt. Måske var det skyld i, at 'Umberto D' blev den sidste film Vittorio De Sica lavede i neorealistisk stil.
Vittorio De Sica udtalte i 1971, tre år før sin død, til Charles Thomas Samuels: 'Alle mine gode film, som jeg finansierede selv, gav ingen penge. Kun mine dårlige film gav penge'. Efter 'Umberto D' lod Vittorio De Sica andre skyde penge ind i hans film.
Hr.Umberto er den aldrende embedsmand, der efter et liv i statens tjeneste oplever at miste status, penge og venner. Værtinden, som han skylder penge, er ubøjelig i sit krav. Hr. Umberto står over for udsmidning. Hans eneste trøst er hans lille hund Snude. Og den gravide køkken pige, men hun har sine egen problemer. En dag har Hr. Umberto fået nok og beslutter at gøre ende på sin triste tilværelse. Men inden han gør det, må han finde et sted til sin trofaste ven Snude.
Vittorio De Sica har dedikeret 'Umberto D' til sin egen fader og nævner selv filmen som sit bedste værk foran 'Cykeltyven'.
I går, i dag og i morgen
'I går, i dag og i morgen' fra 1963 har Sophia Loren og Marcello Mastroianni i hovedrollerne.
Filmen består af tre små separate historier. Fælles for de tre historier er erotikken - vi har jo også med datidens hotteste skuespillerpar at gøre, men også komikken. Vel og mærke en letbenet Ôfalden på halen og nu må det ikke blive for alvorligt` slags. Men der er dog små kindheste til katolicismen, kynisme og kærligheden. Og 31 år senere parodierede Sophia Loren og Marcello Mastroianni en af filmens scener og sig selv i Robert Altmans 'Pret-ˆ-Porter'.
Vittorio De Sica: Cykeltyven, Miraklet i Milano, Umberto D og I går, i dag og i morgen. Kan nu købes på dvd. 79 kr. pr. stk. Kan købes på www.anotherworldent.com
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278