Dagbladet Arbejderen har talt med Kaj Ikast, trafikordfører for Konservative, formand for Folketingets trafikudvalg om fremtiden for Post Danmark
Får Maren i kæret fortsat post om lørdagen til næste år?
- Der skal ikke pilles ved Post Danmarks forsyningspligt foreløbig. Men efterhånden som brevmarkedet liberaliseres totalt i år 2009, må vi se på hvilke krav vi stiller. Det handler om at give Post Danmark de samme betingelser som de private selskaber.
Hvorfor skal offentlig post overhovedet konkurrere med private?
- Hvis Post Danmark skal overleve på sigt skal der konkurreres med de private virksomheder. Staten skal kunne svare igen. I den forbindelse må vi se på forsyningspligten. Hvis Post Danmark trykkes for meget på de små breve, og kun får alle de udgiftstunge opgaver så bliver det svært at konkurrere med de private.
Kan det lade sig gøre både at konkurrere og sikre leveringen?
- Se på DSB. Arriva kører godt, men der er stor søgning på de alternative, offentlige ruter.
Hvad er problemet med at Post Danmark skal sikre alle post?
- Post Danmark er underlagt en leveringsforpligtelse, der fastslår, at posten skal ud - uanset om det kan betale sig, eller ej. Post Danmark udbringer breve, der koster 37 kroner at levere. Det er dyrt at køre tolv kilometer for at aflevere et brev i et område med to personer.
Hvordan gøres Post Danmark konkurrencedygtigt?
- Hvorfor skal posten ud juleaftensdag, og på flere helligdage? Desuden har vi heller ikke taget forslaget om gøre lørdag til post-fri dag af bordet. Den rationaliseringsproces som Post Danmark har været igennem viser, at selve virksomheden er fuldt trimmet til at konkurrere med de private. Det er politisk vedtaget at sælge 25 procent af Post Danmark. Den proces skal vi have sat gang i. Vi kommer med et udspil i september-oktober.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278