04 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Fagforeningen nikker til noget af kritikken

Fagforeningen nikker til noget af kritikken

Torsdag, 15. juli, 2004, 00:00:00

Næstformanden i SiD Transport og Service Aalborg vil ikke kommentere Connex´s fyring af chaufførernes talsmand, men er enig i, at der er problemer med arbejdsforholdene i busselskabet.

- Fra afdelingens side er vi af den opfattelse, at delvagter er noget fanden har skabt.
Jeg kan ikke huske nøjagtigt, hvornår de kom med i overenskomsten, men det er helt sikkert, at det aldrig har været meningen, at bestemmelserne skulle skamrides, som det sker nu, siger Tommy Nielsen, næstformand i SiD Transport og Service i Aalborg, med slet skjult hentydning til, at omlægningen af bustrafikken i Aalborg Kommune har betydet en voldsom stigning i antallet af delvagter for den enkelte chauffør.
Siden det nye bus-system trådte i kraft den 4. april, er der sket en reel personaleflugt fra Connex. Hver tiende chauffør, svarende til 20, har sagt op eller er stoppet, for de flestes vedkommende begrundet i delvagterne.
Tommy Nielsen er ikke enig med Christoph Overgaard, der kritiserer SiD for ikke at have gjort nok overfor vognmændene i forbindelse med bus-omlægningen og for ikke at stå fast på kravet om at få delvagterne fjernet fra overenskomsterne ved forhandlingerne i foråret.
- Det passer ikke, at vi ikke har gjort noget, men det tager tid. Vi må jo erkende, at arbejdsgiverne har retten til at lede og fordele. Og det er vel naivt at tro, at arbejdsgiveren ikke vil udnytte retten til at bruge delvagter, når muligheden er der i henhold til overenskomsten. Vi har som afdeling forsøgt at presse på via det politiske system, det vil sige Nordjyllands Trafikselskab. Afdelingen har også holdt et utal af møder med ledelsen i Connex, der har givet udtryk for, at de er interesseret i at være med til at løse problemet, og det skal nu vendes i Samarbejdsudvalget.

Foretrækker valgfrihed
Næstformanden gør opmærksom på, at der er tre busselskaber, der kører delte vagter.
Han siger ikke, at chaufførerne ved Connex selv er skyld i den uro, der har været, men konstaterer at det nye system fungerer i de to andre.
- Connex-chaufførerne vil ikke være med til, at det bliver frivilligt, om man vil køre delte vagter. Det har de kunnet finde ud af ved City-Trafik og Arriva. Og jeg tror alt andet lige, at frivillighed vil give et bedre arbejdsmiljø, fremfor nu hvor alle chauffører er tvunget til at påtage sig en lige stor del af delvagterne.
Tommy Nielsen er heller ikke så sikker på, at delvagter er så forhadte endda. Han tror, at han kan finde de første 50 chauffører, der gerne vil arbejde på den måde.
- Vi er nok nødt til at indse, at den tid er forbi, hvor man kunne køre til Sønderbavlelse med to passagerer. Arbejdspladserne forandrer sig, og dermed kravene til dem, der sidder bag rattet.

Tavshed om fyring
Det nye bus-system fik Connex-chaufførerne til at nedlægge arbejdet i flere omgange.
De pegede på delvagterne som den direkte årsag, men også en række andre samarbejdsproblemer med ledelsen i Connex. Den foreløbige kulmination på den sag var en fyreseddel til chaufførernes talsmand, Kjeld Larsen. Den sag ønsker Tommy Nielsen ikke at kommentere.
- Men det er klart, at ingen har interesse i, at busserne holder stille på grund af problemer. Vi ville gerne kunne samle ledelserne i de tre busselskaber og politikerne i Nordjyllands Trafikselskab for at snakke om, hvordan vi konkret kan gøre forholdene for vores medlemmer bedre. Det tager vi initiativ til efter sommerferien. Det skulle gerne munde ud i, at chaufførerne får et bedre arbejdsmiljø i Nordjylland og Aalborg, så de ikke stopper før tid.

Gakkede vagtplaner
Tidligere Connex-chauffør, Christoph Overgaard, peger på, at det er at gøre grin med folk, når der er indlagt en pause i starten af en vagt eller middelbart inden vagtens ophør.
Det er Tommy Nielsen enig i.
- Det må være dårlig ledelse. Det er da også et af de kritikpunkter, som vi har rejst i forbindelse med metroplanen. Vi opfordrer til, at det bliver ændret, ellers må vi appellere til vores tillidsfolk om at tage fat.
- Det samme gælder de manglende toiletforhold. Der er for lang tid siden lavet en rapport for den samlede trafik ved Nordjyllands Trafikselskab. I den bliver det påpeget, at toiletforholdene er mangelfulde. Jeg forstår jo ikke, at man ikke bare stiller en skurvogn op, indtil der bliver fundet mere permanente løsninger. Det er grotesk, og jeg indrømmer, at sagsgangen har været al for langsom. Jeg tror, at rapporten har været tre år undervejs, og lige nu ligger den i forbundet. Jeg ved ikke helt, hvad der skal ske nu men håber da, at der snart kan komme lidt fart i den sag.
En del af forklaringen på det arbejdspres, som chaufførerne lider under i dagligdagen, mener Tommy Nielsen skal findes i udliciteringen af buskørslen.
- Udgiften til driftsudgifter i form af dæk, brændstof og lignende er ens for alle. Så de eneste steder, vognmændene kan konkurrere er ved at gøre forholdene for chaufførerne dårligere. Offentlig trafik er en service, og politikerne bliver nødt til at kigge på servicen overfor borgerne og ikke kun på kroner og ører, slutter næstformanden for buschaufførernes fagforening i Aalborg.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. jul. 2004 - 00:00   03. sep. 2012 - 11:44

Nyheder