Der er plads til de store forskelle, uden at den fælles kærlighed til naturen og mennesket går tabt i kunstnergruppen MAJ 93`s udstilling i København
af Finn Hermann
En valmue, spændt og struttende. Et signal til kamp! rødt som mit brusende blod.
Christine Scherfigs maleri står som symbol på engagement. Det engagement som netop kunstnergruppen MAJ 93 står for.
Gruppen, der lige nu udstiller i Helligåndshuset på Amager i København valgte i sin tid navnet for at henlede opmærksomheden på den folkeafstemning om Maastricht-traktaten i maj 1993, som nej-siden vandt. Men som ja-siden med bistand fra SF fik ændret til et 'ja' året efter.
'Maj 93' sender således ved sit blotte navn et signal om et humanistisk-politisk engagement.
Sensuelt
I udstillingsbygningen i Niels Hemmingsensgade møder man Marianne Schepelerns små keramiske statuer af musikere nænsomt og sensuelt modelleret, så man kan se kroppens fine rytmiske spil. Hun viderefører smukt den poetiske realisme fra Godtfred Eickhoff, Adam Fischer og Gerhard Henning.
Lena Bidstrups vævede billeder og keramik udstråler en beslægtet ro og harmoni .
Fra denne stilfærdige poesi er der et stort spring til Jørgen Buchs bistre og satiriske allegorier. Han bruger maleriet som politisk våben uden at sætte de kunstneriske kvaliteter over styr: Her er Anders Fogh inspireret af Picassos rosa gøgler. Her er H.C. Andersen med narrehat på hovedet i anledning af HCA-året 2005. Her er en hængt Madonna, med hilsen til Edward Munch. Kunsten kan ikke holdes udenfor kulturkampen.
Glødende kolorit
Ejvind Schaldemoses spraglede billeder afspejler en kulturel globalisering. Hans motivverden er en hel kulturhistorisk mosaik af billeder fra fortid og nutid, tidlig renæssance, middelalderarkitektur, land og by, gangstere, flotte veteranbiler, insekter i overstørrelse, livet i gader og pladser på grænsen mellem nat og dag. Det hele holdt sammen af en dramatisk glødende kolorit.
Ved siden af denne overdådighed viser Kirsten Antonie Sørensen sine spinkle grenmotiver i blyant og tusch; hun forsøger at fastholde træets 'groen,' energi og arkitektur.
Herfra er der ikke langt til Jørgen Tang Holbeks små følsomme landskaber i dæmpede melankolske kulører, malet i en løst modellerende penselskrift. Der går tråde tilbage til Poul Ekelunds tætte lyriske landskaber og til symbolismen.
Sansning og handling
Søren Birk Petersen dekorerer de rene farveflader med stiliserede, symmetriske mønstre, porte, portaler og ornamenter: En opfordring til meditation?
Ved siden af hænger Alfred Friis`saftige abstrakt-ekspressionistiske malerier, hvor den organiske form veksler med penslens ekspressive bevægelser henover lærredet. Her er både sansning og handling.
Keld Bech Christensen står stærkest i oliebillederne fra Paris med de groft tegnede flader og konturer. By-sceneriernes pastose farveflader og konturer bevæger sig i tunge rytmer henover billedfladen.
Keramikken er repræsenteret ved Inger Merete 'Buller' Hermansens fine, næsten klassiske krukker og fade nænsomt dekoreret i levende varme farver.
Maj 93 er en forskelligartet, men godt sammensvejset gruppe. Der er plads til store forskelle, uden at den fælles kærlighed til naturen og mennesket går tabt.
MAJ 93. Udstilling i Helligaandshuset, Niels Hemmingsensgade 5, København, til 13. februar.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278