For et år siden, den 20. december 2005, falder der dom i en kontroversiel sag ved Federal Qourt of Justice, USA`s højesteret. Sagen handler om noget så fredeligt som skolernes biologiundervisning i skoledistriktet Dover Area, Pensylvania, alligevel rejser dommen et ramaskrig blandt højreorienterede religiøse kræfter i USA
Sagen tager sin begyndelse den 19. november 2004, da skoledistriktet udsender en pressemeddelelse om, at elever i 9. klasse fremover ikke kun skal præsenteres for Darwins evolutionsteori i biologiundervisningen. Eleverne skal fremover lære, at evolutionen ikke er et videnskabeligt faktum, men blot en teori, og de skal samtidig præsenteres for en anden teori, der går under navnet 'Intelligent Design'.
Ideen bag Intelligent Design går i korte træk ud på, at de forskellige livsformer på jorden er så komplekse og tilpasset hinanden, at der simpelthen må eksistere en intelligent kraft bag det hele, det vil ige. en 'skaber'. USA`s nyreligiøse og konservative kræfter har taget imod Intelligent Design med kyshånd som et argument imod den ugudelige darwinisme.
Reaktionerne på skoleledelsens udmelding lader ikke vente på sig. De fleste biologilærere nægter at undervise i Intelligent Design med henvisning til, at de er forpligtet af loven til ikke at lære børnene noget, de selv mener, er forkert. Borgerrettigheds-organisationen ACLU hjælper desuden 11 forældre til børn, der går i skole i Dover distriktet, med at lægge sag an mod skolesystemet.
Anklagen går på, at Intelligent Design er at betragte som religion, og at undervise i det vil være en overtrædelse af USA`s forfatningslov om religionsfrihed.
Efter en lang og opslidende retssag med talrige appeller når sagen helt til højesteret, hvor dommer John E. Jones III dømmer undervisning i Intelligent Design på offentlige skoler til at være i strid med forfatningen.
Dommen skaber et voldsom had mod både ACLU og dommer Jones, men Intelligent Design er omsider blevet anerkendt som det, det er: Religion.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278