30 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

15. maj 1940 - Den Gyldne Måge lander i San Bernardino

15. maj 1940 - Den Gyldne Måge lander i San Bernardino

Torsdag, 15. maj, 2008, 00:00:00

I 1953 er succesen slået fast, og Dick og Mac begynder at sælge tilladelser til at bruge deres ¤¤Speedee¤¤-koncept i andre restauranter end McDonald`s

Den 15. maj 1940 åbner to brødre Richard (Dick) og Maurice (Mac) McDonald en ny restaurant i San Bernardino i Californien. Brødrene er af blandet skotsk og irsk afstamning, og familien har ført en ubemærket tilværelse i den lavere middelklasse siden ankomsten til USA 150 år tidligere.
Dick og Mac har tidligere drevet en pølsevogn, men er nu klar til nye udfordringer og begynder opbygningen af en moderne barbecue-restaurant med navnet McDonald`s. I starten er der intet specielt ved konceptet, de fleste kunder kommer i bil, og maden serveres af servitricer, der går rundt til de enkelte biler på parkeringspladsen.
McDonald`s bliver populært blandt unge, og forretningen går strygende. Men i regnskaberne bemærker de to brødre noget interessant: Størstedelen af overskuddet kommer fra salget af den nye fast-food specialitet, hamburgers.
I 1948 lukker brødrene restauranten for at lave en total ombygning. Dick og Mac udvikler et nyt koncept, der skal ændre fast-food branchen for altid: Det såkaldte 'Speedee Service System', hvor hamburgere bliver masseproduceret som på samlebånd. Man henvender sig ved disken og modtager maden øjeblikkeligt. Restauranten får nyt design, hvor man første gang ser de berygtede 'gyldne buer'. Buerne er faktisk en del af arkitekturen og har i starten intet med McDonald`s initialer at gøre.
Konceptet bliver en kæmpe succes, og pengene strømmer ind. McDonald`s hamburgere er især populære hos unge og de mange hjemvendte krigsveteraner. I 1953 er succesen slået fast, og Dick og Mac begynder at sælge tilladelser til at bruge deres 'Speedee'-koncept i andre restauranter.
På dette tidspunkt bliver brødrene opsøgt af milkshake-fabrikanten Ray Kroc, der tilbyder dem at markedsføre McDonald`s varemærke i hele USA. Samarbejdet bliver problematisk, fordi brødrene ikke har ambitioner om en international virksomhed, de vil bare drive restaurant.
I 1961 tilbyder Kroc at købe McDonald`s for 2,7 millioner dollars. McDonald`s har bredt sig over store dele af USA, så Kroc køber i virkeligheden en guldmine for en klatskilling. Under hånden får brødrene løfte om en procent af selskabets overskud resten af deres liv, men så snart aftalen er underskrevet, løber Kroc fra alle løfter og kræver, at brødrene omdøber deres egen restaurant. Den dag i dag hævder McDonald`s, at selskabet først 'starter' i 1955, da Kroc begyndte at markedsføre konceptet, selvom brødrene McDonald havde været i gang i 15 år.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. maj. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 11:39

Nyheder