Jernbanen mellem Liverpool og Manchester bliver dobbeltsporet, og banen rummer 64 broer og viadukter
Den 15. september 1830 er der feststemning i havnebyen Liverpool i England. Under stor festivitas åbner verdens første moderne jernbane mellem to byer. Dette symbol på den rivende industrialisering og troen på fremskridt kommer temmelig uheldigt fra start: Den første dag med fast togtrafik kommer nemlig det første dødsfald ved en jernbaneulykke.
Efter års lobbyarbejde har selskabet Liverpool and Manchester Railroad Company (LMRC) i 1826 fået parlamentets ja til at opføre en jernbane mellem Liverpool og det store industricenter Manchester.
Hidtil har jernbaner kun fragtet tungt gods over korte afstande, og dampdrevne lokomotiver er stadig på forsøgsstadiet. Alligevel går LMRC i gang med at bygge den 56 km lange bane.
Banen bliver dobbeltsporet, så der kan være en konstant trafik. Der bliver bygget 64 broer og viadukter tværs over det sumpede terræn, og som om det ikke er var nok, starter linjen i Liverpool med en to km lang tunnel under hele byen!
Kronen på det imponerende værk bliver dog de hurtige og driftsikre lokomotiver, der skal trække gods- og passagervogne over hele strækningen flere gange om dagen efter faste køreplaner.
Især lokomotivet Rocket vækker stor opmærksomhed med sin fart og trækkraft. Der er lagt op til den helt store fejring, da de første tog samtidig forlader Liverpool og Manchester den 15. september 1830.
Med i toget fra Liverpool er blandt andet premierministeren Arthur Wellesley, hertug af Wellington og krigshelt fra Napoleonskrigene, såvel som det populære parlamentsmedlem fra Liverpool William Huskisson.
ÔDa toget gør et kort ophold ved Parkside, stiger Huskisson ud og går hen for at tale med hertugen. Uheldigvis kommer toget fra Manchester i samme øjeblik kørende i det modsatte spor. Huskisson når ikke at komme til side og bliver tromlet ned af toget. Selv om lokomotivet øjeblikkeligt bliver spændt fra for at fragte den hårdt kvæstede Huskisson til hospitalet, står hans liv ikke til at redde.
Tragedien lægger noget af en dæmper på festlighederne, og ved ankomsten til Manchester bliver den upopulære premierminister Wellesley mødt af en rasende skare af borgere, der holder ham ansvarlig for den populære Huskinssons død. Wellesley må dukke sig for en regn af kasteskyts, og det han troede skulle være et tiltrængt pr-stunt bliver i stedet til en pinlig flugt tilbage til Liverpool.
Trods den uheldige premiere bliver jernbanelinjen en kolossal succes, og snart starter jernbanebyggerier adskillige steder i landet. LMRC bliver i 1846 opslugt af selskabet Grand Junction Railway, og linjen bliver gjort til en del af en linje til London.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278