Den danske grundskole, det vil sige Folkeskolen, rummer mange udfordringer. En af de store er, når børnene har ondt i livet – og det har hver niende. Skolernes svar er specialundervisning, og det modtager næsten 77.000 skoleelever hvert år.
Mens langt de fleste piger bliver henvist til specialundervisning af fysiske årsager – især syns- og hørevanskeligheder – har drenge mellem otte og 14 år det åbenbart ikke nemt. De udgør 65 procent af samtlige henviste.
Det viser Danmarks Statistiks seneste tal om Specialundervisning i grundskolen 2011/2012. Blandt de, der henvises på grund af udviklingsforstyrrelser, er mere end fire ud af fem en dreng. Det dækker over diagnoser som autisme, ADHD og DAMP.
På samme er tre ud af fire elever, der henvises på grund af sociale og miljøbetingede vanskeligheder, drenge. Lidt færre – mens stadig langt over 70 procent af børnene – har tale- og sprogvanskeligheder, psykiske vanskeligheder og bevægelsesvanskeligheder.
Næsten halvdelen af denne specialundervisning finder i øvrigt sted i folkeskolens normalklasser, og specialundervisning i specialklasser stod for en fjerdedel. Den sidste fjerdel undervisning finder sted på specialskoler, dagbehandlingstilbud, frie grundskoler og efterskoler.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278