03 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Minister skal sørge for lærlinge på Metrobyggeri

Metrobyggeri

Minister skal sørge for lærlinge på Metrobyggeri

Byggeriet af den københavnske metro er skæmmet af undebetaling og mangel på lærlinge. Enhedslisten kræver at Transportministeren griber ind.

Ud af de 400 ansatte, der er beskæftiget med at bygge den københavnske metro er der kun blevet plads til to lærlinge. Der er også eksempler på underbetaling af de ansatte. Nu kræver Enhedslisten, at transportministeren griber ind.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

To lærlingepladser i forbindelse med Københavns enorme metrobyggeri er både pinligt og absurd.

Det mener Enhedslistens trafikordfører Hening Hyllested.

- Lige nu mangler tusindvis af unge en praktikplads, men vi forspilder chancen for at skabe dem i forbindelse med et gigantisk offentligt byggeri, lyder det fra trafikordføreren, der fortsætter:

- Sølle to lærlingepladser er der kommet ud af den indgåede frivillige aftale. Det understreger tydeligt, at frivillighedsprincippet er utilstrækkeligt. Der er brug for bindende sociale klausuler i forbindelse med offentligt byggeri, mener Henning Hyllested.

Metroselskabet, er 100 procent offentlig ejet. Københavns Kommune ejer halvdelen, staten 41,7 procent og Frederiksberg Kommune ejer resten. Selskabet havde ikke ét ord om sociale klausuler med i sit oprindelige udbud til over 20 milliarder kroner.

Derfor fik selskabet i juni 2011 lavet en frivillig aftale med det italienske konsortium Copenhagen Metro Team, der står bag byggeriet, oplyser avisen.dk.

Enhedslisten kræver, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) finder en løsning på lærlingeproblemet og trækker derfor ministeren i samråd for at høre hans bud på, hvad han vil gøre ved det.

Morten Ryom, formand for Erhvervsskolernes Elev-Organisation (EEO), er dybt forarget over, at så stort et projekt som metrobyggeriet kun har plads til to lærlinge. Samtidig mener han, at det er naivt at tro, at arbejdsgivere frivilligt ansætter lærlinge.

- De er to år siden, vi gjorde Københavns Kommune opmærksom på, at der ikke var lærlinge på byggeriet. De svarede, at det var en fejl, og at de nok hurtigt skulle få rettet op på det, siger Morten Ryom til avisen.dk.

EEO-formanden mener, man skal indføre sociale klausuler i de kontrakter, man sender i udbud til vrksomhederne, og slå hårdt ned over for de entreprenører, som ikke lever op til klausulerne.

Forleden kom det frem, at der også er problemer med underbetaling på metrobyggeriet. De ansatte, som står for drift og vedligeholdelse af metroen, er ikke dækket af en overenskomst. 

Ifølge forbundet 3F er der eksempler på ansatte ved udenlandske underentreprenører, der arbejder for helt ned til 64 kroner i timen.

Det sker på trods af, at metroselskabet i kontrakterne til underentreprenørerne stiller krav om, at ingen må arbejde på vilkår, der er ringere end danske overenskomster.

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


04. jan. 2013 - 12:01   04. jan. 2013 - 16:12

sociale klausuler

noc@arbejderen.dk
Fakta Metroen

Metroselskabet anslår et tidsforbrug på 25.000 mandeår til byggeriet af cityringen.

Hvis fem procent går til uddannelsesaftaler, svarer det til 1250 mandeår.

En almindelig uddannelsesaftale har en praktiktid på cirka tre år. Det vil sige, at 417 unge ville kunne få en uddannelse, mens metro-byggeriet står på.

Den frivillige lærlingeaftale indgået mellem Metroselskabet, hovedentreprenøren, CMT, Dansk Byggeri og 3F har indtil videre kun kastet to lærlingepladser af sig.