25 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

31. marts 1903 - Richard Pearse på verdens første flyvetur

31. marts 1903 - Richard Pearse på verdens første flyvetur

Tirsdag, 31. marts, 2009, 00:00:00

Når kun få udenfor New Zealand husker Richard Pearse som opfinderen af flyvemaskinen, er det fordi, han aldrig fik skaffet nok bevis for sine flyveture

Flyvemaskinens tidsalder begynder her mere end ni måneder før brødrene Wrights flyvetur med 'Kitty Hawk'. Manden ved denne første flyvning hedder Richard Pearse.
Som det fjerde barn af en engelsk far og en irsk mor, får han i 1898 overdraget et lille stykke land, men han bliver aldrig for alvor interesseret i landbruget. I stedet begynder han en karriere som ingeniør og opfinder og bruger sin mark som testbane for en række forskellige hjemmebyggede transportmidler.
I 1902 tager han patent på en af de første cykler med gear, som oven i købet også har selvoppustelige dæk. Pearse sigter dog højere og begynder at arbejde med benzinmotorer, der på det tidspunkt er en relativt ny opfindelse.
I foråret 1903 slutter han sig til den lange række af opfindere, der i disse år kappes om at være den første, der giver mennesket vinger. Han bygger en simpel flyvemaskine omkring et jernstel med tre hjul og udstyrer den med en propelmotor, der er let men usædvanlig kraftig for den tid.
Pearses maskine minder på mere om moderne flyvemaskiner end brødrene Wrights senere model. Den har bevægelige ror, et avanceret luftkølesystem til motoren og kun ét sæt vinger.
Efter nogle mislykkede forsøg får Pearse maskinen til at løfte sig cirka tre meter over en strækning på små 400 meter. Hen over vinteren foretager han flere flyvninger, indtil maskinen den 10. juli ender i en hæk, hvor den sidder fast i sneen. Først da den newzealandske vinter slutter i oktober, får Pearse reddet sin maskine.
Når kun få udenfor New Zealand husker Pearse som opfinderen af flyvemaskinen, er det fordi, han aldrig fik skaffet nok bevis for sine flyveture. Verdenspressen er ikke særligt interesseret i den obskure opfinder fra den fjerne ø-stat. Selv i hans hjemland er der få, der tror på beretningerne om den flyvende cykelsmed.
Pearse flytter til Christchurch i 1911, hvor det bakkede landskab får ham til at opgive flere forsøg med flyvning. I mellemtiden har de amerikanske Wright-brødre fået international anerkendelse med deres flyvning i januar 1904.
Brødrene Wright er ikke kommet let til deres berømmelse. Kun mange vidner og filmoptagelser overbeviser den skeptiske offentlighed.
Pearses flyvninger forsvinder stort set fra verdenshistorien indtil 1960`erne, hvor den gamle flypionér George Bolt begynder at efterforske Pearses forsøg og skaffer troværdige vidner og konkrete beviser på, at det lykkedes ham at flyve rigtigt.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


31. mar. 2009 - 00:00   03. sep. 2012 - 11:39

Nyheder