Både internt i USA og i resten af verden har TV Mart’ mødt skarp fordømmelse
Den 27. marts 1990 begynder den amerikanske propagandastation TV Mart’ at sende programmer til den cubanske befolkning. TV-udsendelserne er det seneste skud på stammen i USA`s stadige forsøg på at undergrave den cubanske revolution, og få den caribiske ø-stat tilbage som 'amerikanske interesseområde'.
TV Mart’ er opkaldt efter den cubanske frihedshelt José Mart’, og stationens primære formål er at levere nyheder og politiske analyser fra en 'demokratisk synsvinkel'. Stationen, der har base i Miami, sender sine piratsignaler til Cuba via en sender, der svæver ved hjælp af en ballon i flere kilometers højde over Florida Keys.
TV Mart’ er under direkte kontrol af USA`s regering gennem International Broadcasting Bureau (IBB), der står bag USA`s talrige tv- og radiostationer, der formidler propaganda til en stor del af verdens befolkning. De mest kendte stationer er Voice Of America og Radio Free Europe, men TV Mart’ er den eneste station, der sender direkte til én enkelt nation.
Til forskel fra andre statsejede stationer i andre lande er IBB`s stationer direkte kontrolleret af den amerikanske regering og under kraftig indflydelse af CIA. Dette gør, pudsigt nok, at ingen af IBB`s stationer må sende til USA`s egen befolkning, da regeringskontrolleret propaganda er ulovligt ifølge amerikansk lovgivning, mest fordi det er 'konkurrenceforvridende' overfor de kommercielle stationer.
Både internt i USA og i resten af verden har TV Mart’ mødt skarp fordømmelse. Det uafhængige amerikanske nyhedsprogram 'Democracy Now' har fremført, at stationen både bryder amerikansk og international lovgivning med sin virksomhed.
Cuba har ofte protesteret over, at de ulovlige radiobølger krænker landets nationale suverænitet og prøver så vidt muligt at blokere signalerne.
Det internationale telekommunikationsforbund ITU har gentagne gange givet Cuba medhold og har endda erklæret USA`s brud på international lovgivning for meget alvorligt, fordi formålet med TV Mart’ er at skabe indre uro i et andet land.
TV Mart’s succes er dog til at overse. Studier af cubanernes tv-forbrug har vist, at mindre end én procent af cubanerne jævnligt ser TV-Mart’, og færre end én ud af ti har nogensinde hørt om stationen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278