21 Sep 2024  

KBH: Let skyet, 10 °C

- Vi får læst avisen meget mere i fagforeningen

Brian er begejstret for Arbejderens nye design:

- Vi får læst avisen meget mere i fagforeningen

Både kollegaerne, den gamle mor og datteren er glade for avisen nye design. Det virker simpelthen, mener Brian Arlofeldt, organizer hos fagforeningen Hotel & Restauration.

Brian Arlofeldt arbejder som organizer i fagforeningen Hotel & Restauration i København. Han mener, at avisens nye design vil få mange flere arbejdere til at læse den.
FOTO: Niels Sigaard
1 af 1

Brian Arlofeldt er en typisk Arbejderen-læser. Han arbejder som organizer hos 3F-fagforeningen Hotel & Restauration i København.

Han var en af deltagerne i den fokusgruppe, som Arbejderen lavede i forberedelserne af avisens relancering den 1. september.

Det nye og mere friske udseende rammer simpelthen flere læsere.

Brian Arlofeldt

Udover Brian var der blandt andet en rengøringsassistent, en tillidsmand fra Lynetten og en aktivist fra Fremtids Fighters med i gruppen.

Alle sammen repræsentanter for de arbejdere og unge, som er den målgruppe, Arbejderen først og fremmest henvender sig til.

Fokusgruppen hjalp redaktionen med at få bedre styr på, hvad der skal til for at få flere arbejdere til at læse Arbejderen.

Mere tilgængelig

Brian Arlofeldt mener, at avisens nye design er et stort skridt i retning af at gøre avisens ofte lidt tunge politiske stof mere tilgængeligt for læserne.

- Kollegaerne i fagforeningen mener ligesom jeg, at avisen er blevet langt mere indbydende. Der er flere, som læser den i dag end tidligere. Det nye og mere friske udseende rammer simpelthen flere læsere, siger Brian Arlofeldt.

Han mener, at ikke mindst den røde farve på alle sider er med til at få avisen til at se mere spændende og interessant ud.

- Jeg kan da godt se, at Arbejderen i dag mere ligner BT, men det er jo en langt mere saglig avis end BT og Ekstra Bladet. Der er det samme gode indhold som tidligere, det bliver bare serveret bedre nu. Arbejderen handler ikke om kongehus, sport og sensationer, men om de ting, som er vigtige at fortælle.

Brian Arlofeldt er især begejstret for den nye type forsider, som han mener er en god indgang til avisen. 

- Og så er der de små appetizere som citater og faktabokse. De er guld værd. De betyder, at man får lyst til at læse artiklerne. Et stort fremskridt er også 2. sektionerne, som giver mulighed for at fordybe sig i et enkelt emne. Vi får meget mere avis i dag end før 1. september.

I gang med at tegne abonnementer

Brian Arlofeldt har vist den nye avis til både sin 76-årige mor og sin 19-årige datter.

- Min mor synes, at det er blevet en rigtig god avis, meget mere letlæselig. Tidligere oplevede hun Arbejderen som indforstået og svær at læse. Min datter er på samme linje. Hun overvejer at abonnere på avisen nu.

- Jeg oplevede også noget sjovt en morgen, hvor jeg sad i toget på vej til arbejde. Jeg læste Arbejderen og pludselig sagde en mand, som sidder overfor mig: "Hvad er det for en avis, du har der. Den kender jeg ikke?" Det endte med, at han fik avisen med sig sammen med et tilbud om at tegne tre ugers gratis prøveabonnement, fortæller den aktive organizer.

Efter de mange positive reaktioner fra omgivelserne er Brian Arlofeldt nu i fuld gang med at tegne flere prøveabonnementer blandt kollegaerne, medlemmerne i fagforeningen, familie og venner, så de kan opleve avisen gratis i tre uger. Han opfordrer andre læsere til at gøre det samme.

 

 

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


27. okt. 2012 - 09:30   27. okt. 2012 - 09:30

Relancering

ur@arbejderen.dk