Åbent brev til Københavns Borgerrepræsentation og Folketinget
NOAH-Trafik vil opfordre alle gode kræfter til at modsætte sig planerne til (mindst) 27 milliarder kr. En havnetunnel vil primært oversvømme København og indfaldsvejene med flere biler.
Pengene bør bruges til den kollektive trafik, som alle vil have glæde af. En havnetunnel vil øgså ødelægge grønne områder, havnemiljøer og haveforeninger. Meningsløst at ødelægge så meget for at få flere næsten tomme biler til København. Vi opfordrer også pensionskasserne til ikke at åbne kasserne til financiering af et så miljøfjendtligt projekt.
En havnetunnel i København skaber flere problemer end den løser. Den vil øge biltrafikken, emissionerne og energiforbruget. Det konkluderede Københavns Borgerrepræsentation i 2000.
Det er på denne baggrund chokerende, at et flertal i Borgerrepræsentationen nu støtter tanken om en havnetunnel. Havnetunnelrapporten fra Transportministeriet fortier, at man i gennemsnit fremskriver biltrafikken i København og Frederiksberg uden en havnetunnel med 22 procent fra 2009 til 2032. På Langebro med 52 procent og på Knippelsbro med 77 procent.
Det er der ikke plads til på vejene og det er miljømæssigt helt uforsvarligt. På basis af denne fremskrivning skønner man så trafikændringen efter anlæg af en havnetunnel. Derved forsøges en havnetunnel "solgt" som en frelsende engel på et luftigt og usandfærdigt grundlag.
NOAH's samlede henvendelse kan ses her: http://www.trafikbogen.dk/
Se: En havnetunnel til mindst 27 milliarder kroner gør kun ondt værre
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278