Milliarder af skattekroner er blevet brugt til at digitalisere uddannelsessystemet igennem de seneste årtier. Resultaterne af denne satsning er udeblevet. Derfor ønsker vi, at vi revurderer hele indsatsområdet og er mere kritiske i formuleringen af en ny digital strategi for uddannelsesområdet.
Brugen af IT skal ikke være et mål i sig selv, hvor det erstatter lærerens solide undervisning og underminerer faglighed, læring og viden.
Det skønnes, at der bare i årene 2012-2017 er blevet brugt i omegnen af 2,5 milliarder skattekroner på at digitalisere alene på folkeskoleområdet. Rundt om på de danske skoler har blandt andet smartboards, tablets/iPads, bærbare computere og anden teknologi erstattet kridttavler, blyanter og papir. Også på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser har digitaliseringen haft sit indtog. Den digitale satsning skulle gøre vore elever og studerende dygtigere, lette læringen og løfte de fagligt ressourcesvage elever.
Intet bevis for effekten
Paradoksalt er denne satsning foregået, selvom der ikke foreligger dokumentation for, at IT skulle fremme læring. Der er heller intet, som tyder på, at digitaliseringen har medvirket til at styrke vores skoleelevers faglighed, læringsudbytte og gjort dem dygtigere.
Tværtimod tyder forskning fra blandt andet den tyske hjerneforsker Manfred Spitzer på, at de svage elever i større omfang er blevet hægtet af grundet brugen af digitale læringsmidler.
Desværre tyder meget på, at den digitale satsning har været forfejlet. Effekten af digitaliseringen er udeblevet. Flere og flere undersøgelser peger på, at brugen af IT har en række skadelige virkninger på vores hjerner herunder på koncentrationen og øget produktion af stresshormoner. Ingen tvivl om at digitaliseringen har medført en række fordele i undervisningssammenhænge f.eks. den elektroniske kommunikation med underviserne og uddannelsesinstitutionen, vidensdeling af undervisningsmateriale, muligheder for at visualisere abstrakte ting for eleverne med mere.
I Dansk Folkeparti er vi ikke modstandere af, at digitale læringsmidler skal inddrages i undervisningen. Vi skal netop bruge IT i undervisningen, når det giver faglig og pædagogisk mening, og når både lærerne men også eleverne kan profitere af det.
Kritisk tilgang til IT
Men brugen af IT skal ikke være et mål i sig selv, hvor det erstatter lærerens solide undervisning, underminerer faglighed, læring og viden. Samtidig skal vi være yderst kritiske overfor de store tech-virksomheders interesser og indflydelse i det danske undervisningssystem.
Derfor ønsker Dansk Folkeparti, at den hidtidige indsats i at digitalisere uddannelsessystemet bliver revurderet, og at der bliver udarbejdet en ny national strategi for digitalisering med en mere kritisk tilgang til inddragelse af IT i undervisningen. Vi har
brug for en mere langsigtet og velgennemtænkt strategi, hvis vi fremadrettet skal kunne profitere af digitaliseringen. Som politikere har vi et ansvar for at sikre, at de afsatte midler bruges forsvarligt, men ikke mindst sikre, at vore skolebørn ikke udsættes for undervisningsmidler med tvivlsomme effekter.
Forkortet af redaktionen
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278