Mange af Arbejderens læsere kan sikkert huske det store skift, da Arbejderen fik ny hjemmeside 1. maj 2010.
Nu tager Arbejderen.dk endnu et spring fremad i forbindelse med relanceringen af avisen. Målsætningen har været, at det skulle være lige så stort som sidst, fortæller webudvikler Frants Timmermann fra det grafiske kooperativ Rabotnik, der står bag avisens nye design på tryk og web.
- Stilstand er tilbagegang, og det gælder ikke mindst på nettet, hvor udviklingen går så sindssygt stærkt. Derfor har det været en målsætning for os at tage et spring fremad med den nye hjemmeside, der er lige så markant som sidst, vi relancerede siden, siger han.
Inspiration fra Facebook
Relanceringen på nettet byder på en række nybrud indenfor dansk avisdesign. Som det første danske dagblad går Arbejderens hjemmeside fra 960 til 1200 pixels i bredden, og skriften på brødteksten bliver markant større end hos andre dagblade.
På temasiderne og sektionsvisningerne vil brugerne ikke længere skulle bladre tilbage i gamle sider, men får i stedet indlæst resultaterne i takt med, at de scroller ned ad siden - en funktion, som mange blandt andet kender fra Facebook.
- Danskernes computere og skærme bliver hele tiden større og måden vi bruger nettet på udvikler sig. Det er kun naturligt, at hjemmesiderne følger med. Alligevel er dansk dagbladsdesign på nettet overraskende konservativt og læner sig tæt op ad hinanden. Vi har truffet en række markante valg for Arbejderen.dk, som bryder med den konsensus, og håber at inspirere til fremtidens måde at lave dagbladsdesign på nettet, fortæller Frants Timmermann.
Nyskabelsen gælder ikke mindst bag skærmen, hvor Arbejderen vender det klassiske produktionsflow fra print til web om, så journalisterne fremover skriver til nettet for derefter at eksportere artiklerne til den trykte avis.
Nettets særlige muligheder
Et af de nye tiltag i den trykte avis er udviklingen af en daglig 2. sektion med analyser og baggrund, men den sektionering, der giver mening på papir, kan ikke automatisk overføres til internettet. Derfor vil læserne opleve, at stoffet er struktureret mærkbart anderledes på Arbejderen.dk.
- Undersektionerne er skåret væk til fordel for en mere enkel kategorisering, og visningen af seneste artikler fra menupunkter er udvidet, så artiklens rubrik, underrubrik og foto dukker op, når man holder musen henover den, siger Frants Timmermann.
Ligesom i den trykte avis bliver fotos og overskrifter også mærkbart større på Arbejderen.dk med relanceringen. Og som noget nyt for de omkring 50.000 månedlige brugere, er hjemmesiden desuden udvidet med fotoserier og mulighed for video integreret i artiklerne.
Kalenderopslagene bliver automatisk integreret med Googles kortfunktion, så man inde på Arbejderens side kan se begivenheden placeret på Danmarkskortet, zoome ind på adressen og printe den nemmeste rute til stedet ud.
- Vi har arbejdet på ikke bare at kopiere den trykte avis, men at blive bedre til at udnytte internettets særlige muligheder for at formidle, som rummer et stort potentiale. Det synes vi er lykkes, fastslår Frants Timmermann.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278