Danskere risikerer at blive udleveret, hvis de har foretaget sig noget, der er forbudt i andre EU-lande
Debat af Line Barfod, MF, Enhedslisten
'Klokken er 14.48. De har foretaget dem noget, der er forbudt i Portugal. De er anholdt.' Danskere risikerer at blive udleveret, hvis de har foretaget sig noget, der er forbudt i andre EU-lande. Sådan vil situationen være, hvis Danmark tilslutter sig den europæiske arresteordre.
Forslaget går ud på, at EU-lande kan og - i nogle tilfælde skal - udlevere deres borgere til retsforfølgelse i andre EU-lande, hvis borgerne har gjort noget, der er ulovligt i det andet EU-land. I nogle tilfælde kan de oven i købet udlevere, uanset hvor forbrydelsen er begået.
Med den europæiske arrestordre vil danske borgere ikke vide, hvad der er lovligt og ikke-lovligt, med mindre de har sat sig grundigt ind i lovgivningen i alle andre EU-lande.
Der er opstillet en positivliste med en lang række forbrydelser, blandt andet terrorisme, drab, børneporno, sabotage, internetkriminalitet, deltagelse i en kriminel organisation, bestikkelse, brandstiftelse. De enkelte forbrydelser er ikke defineret, og der er ikke i bemærkningerne anført noget nærmere om, hvordan de enkelte forbrydelser skal forstås i forhold til den danske strafferet. Nogle af forbrydelserne findes slet ikke i dansk strafferet.
Bare imellem de nordiske lande er der forskelle både i forhold til definitionerne af de forskellige konkrete forbrydelser og i forhold til forsæt-, forsøg- og medvirkens-begreberne. Og hvis man skal harmonisere strafferetten for 15 EU-lande, vil det være et kæmpe arbejde, der umuligt kan nås på de halvanden år, der går, indtil beslutningen skal træde i kraft.
Der vil være nogle muligheder for, at man i nogle bestemte situationer kan nægte at udlevere. Men netop det at kunne nægte udlevering, så vil det være op til den til enhver tid siddende regering, om man vil udlevere eller ej.
Mig bekendt er det ikke før set i et demokratisk samfund, at man i et sådant omfang overlader det til regeringens vilkårlige afgørelse, hvad der er strafbart, og hvad der ikke er.
Jeg er selv dybt rystet over forslaget. Jeg har svært ved at tro, at det kan være rigtigt, at nogen har fremsat et sådant forslag, og forlanger det behandlet så hurtigt. Det er både omfattende og i dyb modstrid med de mest grundlæggende demokratiske principper. Men det er fremsat af regeringen, og den tidligere regering har været med til at udarbejde det i deres regeringstid.
Politimesterforeningen, Politidirektøren i København, Dommerforeningen, Advokatrådet og Landsforeningen af beskikkede advokater er alle betænkelige ved forslaget. Men at dømme efter Folketingets 1. behandling er det store flertal af Folketingets partier fuldkommen ligeglade.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278