Afdelingsbestyrelsen har på sit ordinære bestyrelsesmøde igen diskuteret den siddende og dens politik, herunder forslaget til deltidsloven. VC-regeringen har med beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i spidsen, trykket på gaspedalen og sat en acceleration i gang, der kan nå store hastigheder, at det ikke kan stoppe uden store skader på den danske aftalemodel.
Udtalelse af Dansk Metal afdeling 14, Autobranchens Fagforening
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) fortæller i en pressemeddelelse, at han mener det er ærgerligt, at fagbevægelsen ikke tog imod hans tilbud, som ifølge ministeren respekterer den danske aftalemodel. 'Det er forståeligt'.
Ministeren indrømmer dog selv, at hans lov ikke respekterer den danske aftalemodel 100 procent. Derfor ville det være at række beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen og VC-regeringen en lillefinger, hvis fagbevægelsen skulle være gået med på forsøget, derfor klart nej til 'tvangs' deltidsloven.
Det kan udtrykkes ganske enkelt:
Det vil svare til, at vi i vor branche reparerede biler sikrede, at de kunne køre, men vi undlod at sikre, at bilerne kunne styre og bremse. Det dur ikke.
Vi går ind for hele løsninger, derfor fingrene væk, aftaleretten har fagbevægelsen sammen med arbejdsgiverne. Arbejdsmarkedets parter har på mange områder nået aftaler, der fungerer fint, også omkring deltid. De steder der 'måske mangler' kan forhandles på plads ved næste overenskomst.
Deltidsloven (tvangsloven) vedtaget i tirsdags svækker lønmodtagernes rettigheder og spiller fagbevægelsens fundament, tillidsmanden, af banen.
I Autobranchens Fagforening vil vi bogstavelig talt ikke 'fedtes' ind i en lov, som griber direkte ind i vores ret til at forhandle. Og vi siger sammen med de øvrige fagforeninger nej til at forhandle uden styre- og bremseevne. Biler uden rat og pedaler dur ikke.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278