Mange rådgivende organer er blevet dødsdømt og nedlagt. Det har der til tider været en voldsom offentlig diskussion om. Men jeg må ud fra egne erfaringer konstatere, at andre råd forekommer at være syltet.
Åbent brev fra Per Bregengaard, Københavns skoleborgmester
Kære Ulla Tørnæs
Et demokrati har mange kendetegn. Procedurer for valg og beslutninger i Folketing og kommunalbestyrelser er en side af det. En anden side er de indflydelseskanaler, som interessenter og samarbejdspartnere har i forhold til beslutningstagerne. Endvidere har regeringer brug for råd, hvis deres politik skal fungere i praksis.
Mange rådgivende organer er blevet dødsdømt og nedlagt. Det har der til tider været en voldsom offentlig diskussion om. Men jeg må ud fra egne erfaringer konstatere, at andre råd forekommer at være syltet. Det gælder det tidligere Folkeskolerådet, som nu er afløst af Grundskolerådet, hvori der sidder repræsentanter for elever, forældre, de faglige organisationer og kommunale enheder.
Folkeskolerådet har været aktiv i diskussionerne og gennemførelsen af det stort anlagte udviklingsprojekt: 'Folkeskolen år 2000' og 'Klare Mål' for de to første fag: dansk og matematik. Men siden den nuværende regering tiltrådte for næsten et år siden, er der intet sket, til trods for at regeringen på det nærmeste har fjernet et af folkeskolens fag (modersmålsundervisningen), arbejdet videre med 'klare mål' og muligvis er ved at lægge sidste hånd på en ny folkeskolelov.
Jeg synes, at det er stærkt beklageligt, at ministeren i sit hidtidige virke ikke har ønsket at få råd fra samarbejdspartnerne og interessenterne i Folkeskolerådet/Grundskolerådet. Dette skrev jeg også i et brev til ministeren 4. juli og modtog et venligt svar 16. august, hvor der stod, at det nye Grundskoleråd skulle træde i kraft 1. september. Jeg ved, at parterne forinden har indsendt deres indstillinger og er derfor uforstående over for, at ministeren ikke har inddraget rådet, når noget så vigtigt som selve folkeskoleloven er til forhandling.
Jeg vil opfordre dig til hurtigst muligt at få indkaldt Grundskolerådet og få igangsat det arbejde, det er sat i verden for.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278