Når Arriva 5. januar overtager den offentlige servicetrafik med tog på de jyske regionalstrækninger, er vi en del daglige rejsende, der får problemer med at komme på arbejde
af Bror Arnfast, Roslev
I Folketinget blev trafikministeren spurgt:
'Vil ministeren vurdere det juridiske og økonomiske grundlag for at bede DSB sætte enkelte ekstra tog ind på de udliciterede jyske strækninger med det formål at sikre en opretholdelse af det nuværende serviceniveau, herunder give en vurdering af de samlede omkostninger ved at opretholde Intercitytog 714?'
IC 714 er med i køreplanen indtil 5. Januar. Det kører fra Struer til Århus med ankomst 7:29.
I sit svar til Folketinget siger trafikminister Flemming Hansen:
'Jeg formoder ikke, at Arriva vil anmode DSB om at køre et morgentog fra Struer til Århus'. Nej hvorfor skulle Arriva det, når der i kontrakten mellem Trafikministeriet og Arriva står (bilag 1 afsnit 4. 3): 'DSB har oplyst, køreplanen for fjerntrafikken i 2003 i det store og hele vil svare til køreplanen for 2001. Operatøren kan derfor ved udarbejdelse af tilbudets køreplan forudsætte dette.' (Fjerntrafik defineres andetsteds i kontrakten som InterCity, InterCityLyn samt aflastningstog.)
Trafikminister Flemming Hansen siger også i svaret 'Hvilke økonomiske konsekvenser en opretholdelse af IC 714 vil have, afhænger af en lang række konkrete forhold, som selvsagt ikke kendes på nuværende tidspunkt.'
Vel, man kunne jo starte med den udgift der er i dag, ministeren bruger selv ordet opretholde. DSB har vel ikke kørt det tog i årevis uden at kende udgiften.
Han fortsætter: 'Umiddelbart vurderes det dog, at et sådant marginalt tilkøb kan være endog meget dyrt.'
Er det ministeren, der vurderer? Og hvad er meget dyrt? Arriva kan leje et togsæt af DSB for 9215 kroner per måned - er det meget dyrt? Kan vi (mellem 60 og 100) køreplansramte pendlere også leje et togsæt til den pris, og hvad koster en togfører? Er det ham, der er meget dyr?
Jeg er en af de uheldige, som bruger de to tog, der ikke er med i den nye køreplan efter udlicitationen til Arriva. Konkret er der i den kommende køreplan mulighed for at komme fra Struer, Vinderup, Skive, Højslev og Stoholm og være i Århus kl 6:40 eller 7:12. Så går der sørme 92 minutter før den næste forbindelse ankommer til Århus kl 8:44. Sammenlign disse to forbindelser på 92 minutter med i dag hvor der er fire forbindelser fra Struer til Århus inden for 90 minutter op til kl. 8:51.
Da jeg henvendte mig til Arriva med mit problem, var det første de sagde:
'Det beklager vi også, at det at køreplanen ikke har kunnet være anderledes, men man kan sige at Trafikministeriet har ikke ønsket at videreføre de der myldretidstog, som kunne have gjort det ud for, at vi kunne have lavet en bedre betjening oppe i Skive.'
Hvordan hænger det sammen hr. minister?
Flemming Hansen har tidligere udtalt, at Arrivas køreplan overholder kontrakten. Det er jeg sådan set heller ikke i tvivl om, og jeg kan også fint forstå, at privatiseringen skal give serviceforringelser med deraf følgende besparelser. Jeg synes bare, man kunne forsøge at lægge nogle af disse forringelser på tidspunkter, hvor det ikke rammer så mange mennesker på vej til eller fra arbejde, men i stedet gik ud over rejsende, som sjældnere er med toget.
Er ordet lyver for stærkt? Nej - jeg slog op i Nudansk Ordbog, og jeg mener faktisk Flemming Hansen 'med vilje ytrer noget, som ikke er i overensstemmelse med virkeligheden'.
Han snakker om passagergrundlaget og siger 'typisk ikke mere end syv til otte personer mellem Struer og Skive'.
Vi kan ikke tro på, at ministeren mener, IC714 kun kører mellem Struer og Skive. Virkeligheden er, at det kører helt til Århus. På strækningen Struer-Vinderup-Skive-Højslev-Stoholm-Viborg er der typisk 25-35 passagerer med, i dag tirsdag var der 42. Ved ankomst til Århus har IC714 cirka hundrede passagerer. Men trafikministeren vælger bevidst at nøjes med at snakke om den første tredjedel af strækningen.
Hvorfor det hr. minister?
Tilbage til overskriften - når jeg mener trafikministeren lyver dygtigt, så er det jo fordi han i sit svar ikke siger noget, der er direkte usandt, men kommer med forskellige oplysninger, som ikke er direkte forkerte, som bare ikke udtrykker hele sandheden, og som ikke besvarer det stillede spørgsmål.
Hr. trafikminister Flemming Hansen - det er for tyndt!
Bror Arnfast er lektor og pendler
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278