I Danmark findes der ingen lodstvang for skibe, der sejler gennem vore sunde og bælter, fordi disse sejlruter er internationalt farvand.
af Morten Bach, faglig sekretær SiD sømændene
Danmark sender krigsskibe til Middelhavet for at være behjælpelig med 'inspektion' af skibe i internationalt farvand i den såkaldte 'kamp mod terrorisme. Et nordkoreansk fragtskib bliver opbragt i internationalt farvand. Alt sammen i strid med internationale aftaler og konventioner.
I Danmark findes der ingen lodstvang for skibe, der sejler gennem vore sunde og bælter, fordi disse sejlruter er internationalt farvand.
Med henblik på den sidste tids store oliekatastrofe med tankskibet 'Prestige' og debatten om mange skibes sødygtighed eller mangel på samme ville det være på sin plads, at Danmark fik ryddet op i egen baggård, før vi sender krigsskibe ud på verdenshavene for at inspicere fredelige handelsskibe fra USA's påståede slyngelstater.
De største slyngler er de redere, rederier og olieproducenter, der sender disse 'ligkister' af tankbåde ud på verdenshavene med fare for store uoverskuelige katastrofer, blot med det mål for øje at tjene penge.
Lige såvel som USA kan bryde aftaler og konventioner i skjul af 'kampen mod terror', må Danmark forlange, at vi har ret og pligt til at inspicere disse rådne plimsollere, som besejler vore farvande og kyster, og at der bliver lodstvang, internationalt farvand eller ej.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278