Aflysninger og forsinkelser er blevet hverdagskost for togrejsende i Midt- og Vestjylland efter at Arriva er kommet på banen. De ansatte lokomotivførere presses og to tog har været på kollisionskurs.
af Egon Laugesen, Tønder
Hvad skal vi se mere inden trafikministeren griber ind?
For Enhedslisten kommer de kaotiske tilstande ikke som nogen overraskelse. Vi har hele tiden advaret mod at udlicitere de jyske jernbaner. Det har vi især gjort med baggrund i de erfaringer, man har fra England. Her er togdriften i mange områder ved at bryde sammen. Det gælder ikke mindst i det nordøstlige England, hvor Arriva huserer.
Når tidligere trafikminister Helge Mortensen (S) vredt kalder det 'vanrøgt af togbetjeningen', er det værd at bemærke, at det var den socialdemokratisk - radikale regering, der besluttede at jernbanedriften skulle udliciteres. Enkelte husker måske også at Jacob Buksti, ligeledes tidligere trafikminister udtalte, at han skam også havde valgt Arriva.
Den skandaløse udvikling omkring kontrakten med Arriva er imidlertid udelukkende den nuværende borgerlige regerings ansvar. Da beslutningen blev truffet, var det med løftet om, at staten ville spare en masse penge. Enhedslisten har dokumenteret, at Arriva bliver dyrere end DSB nogensinde har været. Dertil kommer de mange forsinkelser, dårligere køreplaner og aflysninger. Udliciteringen betyder både dyrere og dårligere togservice!
Enhedslisten stiller derfor forslag i Folketinget om, at der sættes en stopper for udlicitering af togdrift, i hvert fald frem til 2010, hvor Arrivas kontrakt udløber.
Samtidig skal Arriva pålægges som minimum at sikre samme kvalitet og regelmæssighed i togdriften som før 5. januar. DSB må i givet fald overtage de strækninger Arriva ikke kan klare.
Det for længst på tide, at trafikminister Flemming Hansen griber ind. Ellers må både han og Arriva fyres!
Egon Laugesen er hovedbestyrelsesmedlem i Enhedslisten.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278