09 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Bornholmere vil ikke være forsøgskaniner

Bornholmere vil ikke være forsøgskaniner

Onsdag, 19. februar, 2003, 00:00:00

I bladet ´Folkesocialisten´, der udkommer fra Socialistisk Folkeparti, og som en god ven gav mig til gennemlæsning, kan man i januar-udgaven 2003 på side 3-4 læse Margrete Aukens såkaldte forklaringer på færgeaftalen for Bornholm.

af Hanne Nimskov, Svaneke
Det er for det første skræmmende oplysninger, fordi man efter blot få sekunders læsning endnu engang får bekræftet, at der ikke er skyggen af demokrati i denne frygtelige proces, som har slagtet bornholmernes eneste sikre trafikforbindelse til vores landsdelscenter, København.
Margrete Auken indrømmer oven i købet at: 'der har været rejst kritik af både procedure og indhold. Jeg er enig i, at proceduren ikke er tilfredsstillende - men jeg mener indholdet er godt.'
Altså med andre ord, mener Margrete Auken, at brnholmerne har rigtig godt af at få forringet deres direkte vej til nærmeste landsdelscenter. Tak for det Margrete Auken.
Ydermere omtaler hun, at på grund af EU-udbud af færgedriften måtte alt i den nye færgeaftale, ifølge aftale med 'en rystende nervøs trafikminister', hemmeligholdes, da det ellers kunne diskvalificere danske rederier, hvis noget slap ud. Det mener Margrete Auken dog ikke er rimeligt, da man jo på denne måde forhindrer en offentlig debat. Nej - bornholmerne blev aldrig spurgt.
Disse urimelige forhold gik SF altså helt ind for. Tak for det Margrete Auken.

At Margrete Auken er blevet ganske forelsket i Køge, oven i købet på bornholmernes bekostning, - har sin helt egen forklaring. Margrete Auken forklarer: 'Aftalen indebærer, at ruten København-Rønne nedlægges, mens Ystad -Rønne og forsøgsruten Køge-Rønne bliver opprioriteret.'
Forsøgsrute! Javel, Fru Auken - ser man det, man tror altså ikke på denne rute - lige så lidt som bornholmerne tror på den. Vi skal nu til at være forsøgskaniner i et uigennemtænkt trafik-spil.
Men Fru Auken fortsætter ufortrødent sit korstog 'På godssiden er det en klar fordel, at København slipper for lastbiler til og fra Bornholm; den trafik går over Køge, der ligger tæt ved motorvejen. Af mennesker og dyr, der ikke uden videre må rejse gennem Sverige, bliver Køge-færgen, der i dag kun tager gods, udvidet til at klare passagerer'.
Jamen Margrete Auken, når du nu én gang for alle har stemplet bornholmerne til at være de rene miljøsvin, så må din næste bedrift jo blive at flytte både Norges- og Polensfærgerne (som ankommer med langt mere gods end bornholmfærgen) til henholdsvis Helsingør og Køge. Nå, nej, der ligger jo den forbandede Bornholmerbåd og spærrer for udsigten, - men den er der jo ingen der bruger alligevel, så den nedlægger vi en gang for alle og genindsætter den fine fragtbåd 'Bore Mari' fra Finland som har finsk besætning og med masser af millioner i 'stævnen' til store fragtnedsættelser for det bornholmske erhvervsliv, der skal have i både pose og sæk.
Så er den potte ude. Jeg kan derefter som pendler ikke stole på, at have en sikker trafikforbindelse til mit landsdelscenter, København, hvor jeg i øvrigt må have mit arbejde på grund af stor arbejdsløshed på Bornholm. Hurtigfærgen..... tja, - den er stadig vejr-følsom og ligger inde i havnen når det blæser, hvad det tit gør på Bornholm. Flyveren er for dyr for almindelige mennesker, og aflyses i øvrigt også i for eksempel tåge. Kun de gode gamle konventionelle færger, der altid har besejlet Bornholm kan man stole på, - men det var før Margrete Aukens korstog, som nedlagde dem for altid. Suk.

Jeg fatter ikke hvem du er gået hen og blevet, Margrete Auken, for jeg husker dig som sund i hovedet, den gang du fremstod som en spændende og progressiv politiker for SF.
At du er uddannet præst er mig en lige så stor gåde, for du er ikke ærlig. I ovennævnte artikel fortæller du videre omkring brugen af vores natfærge. 'Det er kun få der vælger den mulighed (natfærgen) - som dog er attraktiv på t bestemt punkt: man kan udnytte tiden til at sove ved at sejle om natten.' Citat slut.
Margrete Auken, du lyver lodret op i mit og andre læseres ansigt - der var 230.000 mennesker der brugte natfærgen i 2002 - det svarer til at hver syvende passager der løste billet til Bornholmstrafikkens færger, valgte at bruge den natfærge du påstår ingen bruger. Du kalder det videre i artiklen, det 'beskedne antal' der rejser med natfærgen - at du ikke skammer dig, at kalde 230.000 passagerer for et beskedent antal.
På intet tidspunkt dokumenterer du nogle former for tal, heller ikke din påstand om at natfærgen er så 'voldsomt dyr'. Jeg er personligt involveret i en lille lobbyistgruppe af mennesker her på Bornholm der forlængst har påvist, at det ikke er dyrere at sejle til Nordhavn med natfærgen end til Køge, og dermed lyttet til 33.000 protest-underskrifter som går på at bede om at komme til København, ikke Køge. Men dem gider du end ikke lytte til.
Det er åbenlyst vigtigere for dig at messe dit personlige miljø-korstog igennem for enhver pris, og gerne lade hånt om 44.000 bornholmere, der bliver ladt i stikken, præcis som vi blev det i 1945, da resten af Danmark glemte det yderste skær i kongeriget. Historien gentages i det uendelige. Vi glemmes og bortforklares.
For, Margrete Auken, - ved at flytte natfærgen ud til Nordhavn som er det, 70 procent af bornholmerne ønsker, får du også flyttet den 'store' mængde bornholmergods væk fra city - og fra Nordhavn kommer det hurtigt ud via ringvejene til motorvejene - væk fra København. Oven i købet har min gruppe påvist, at det forholder sig sådan at en stor del af godset (over 60 procent) skal til København, lige meget hvad du synes eller ikke synes - det er fakta!
Men nej, - du har en gang for alle besluttet dig for at bornholmerne er nogle miljøsvin og skal slagtes.
Overskriften til din, synes jeg, meget manipulerende og bortforklarende artikel, er ' Mere plus end minus'.
Du påstår at 'plusserne er klart større en minusserne i dette forlig '! - For hvem? Der er nemlig kun én stor gedigen taber i dette spil, - og det er bornholmerne der må se sig slået af dit miljø-korstog du nu træder på os med, for at fremme din egen uærlige politik - det glemmer vi dig aldrig for.
Jeg vil til enhver tid stemme for mindre forurening, ikke mindst i byerne, - men at blive misbrugt som bornholmer i dit korstog, som nogle af dem der sviner København mest til, er så uærligt et spil at det skriger til himlen. I din artikel indbyder du SF-Bornholm til et samarbejde om disse krav (færgeforlig II) - hvad tror du selv du bliver mødt med?

Hanne Nimskov er bestyrelsesmedlem i Bornholms Pendlerforening.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


19. feb. 2003 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:21

Idekamp