Det er på tide at stoppe op og spørge sig selv, om der ikke findes alternativer til den motorvejspolitik, der kræver så mange ofre og så megen ødelæggelse og ikke løser det afgørende problem: Den stadigt stigende vejtrafik.
af Svend Vestergaard Jensen, Jyder mod Overflødige Motorveje
Diskussionen om hvor motorvejen skal gå ved Silkeborg, i Gudenådalen er kommet op i et højere gear og berører og truer endnu flere mennesker nu med 'kombi-linien' - en ny linieføring, der nu er med i vurderingen. Endnu flere mennesker trues med ekspropriering og tvangsforflytning. Andre risikerer at sidde tilbage i usælgelige huse generet af vedvarende støj og møj fra motorvejen. De tre linieføringer omfatter rigtig mange mennesker.
Hvem skal have motorvejen?
Men hvor stor er glæden ved at undgå den gennem sin egen baghave, hvis den i stedet kommer gennem naboens. Med den udsigtsløse linieføringsdiskussion bliver den vigtige debat afsporet: Hvem har gavn af mere biltrafik og flere store vejanlæg?
Det er på tide at stoppe op og spørge sig selv, om der ikke findes alternativer til den motorvejspolitik, der kræver så mange ofre og så megen ødelæggelse og ikke løser det afgørende problem: Den stadigt stigende vejtrafik. Den aktuelle debat synes at handle om natur eller ej og ikke om trafikpolitik.
Som alternativ har Jyder mod Overflødige Motorveje foreslået i rapporter trafiksikring, støjafskærmning og forbedring af den eksisterende vej samt en ny nærbane med hurtige og hyppige afgange mellem Århus og Silkeborg og forbedret nærbanedrift videre til Herning.
Det koster kun det halve at bygge en dobbeltsporet jernbane sammenlignet med en firesporet motorvej - og jernbanens kapacitet er dobbelt så stor. Den kan køre hurtigere end bilerne. Ulykkesrisikoen er næsten lig nul, og så er den langt mere miljørigtig og fylder meget lidt i landskabet sammenlignet med den brede motorvej. Jyder mod Overflødige Motorveje har ovenikøbet været så beskedne kun at foreslå en enkeltsporet jernbane/letbane, hvor dele af eksisterende banelegemer kan anvendes.
Det kan i disse Arriva-tider virke lidt komisk at foreslå noget sådant. Vi tænker da heller ikke at Arriva skal være operatør i et udbygget nærbanesystem i Århus Amt og videre vestpå.
Netop Arriva-privatiseringen fra regeringens side viser, hvor regeringen ønsker os hen: Flere mennesker over i bilerne på endnu flere og større vejanlæg!
Det er for usikkert med den daglige pendling med tog. Over i Arrivas busser, som folk der dagligt har foretrukket toget, hurtigt bliver trætte af. Folk køber så efterhånden bil. Det er en skrue uden ende, fordi flere og bedre veje medfører endnu mere biltrafik, som igen skaber behov for udbygning af vejene. Motorveje er ikke nogen langtidsholdbar løsning.
Togene er og bliver anderledes rejse-komfort end busser. Og denne komfort kan blive betydelig bedre end de nuværende MR-tog på strækningen Århus-Silkeborg-Herning. Disse gamle tog bør snarest udfases og erstattes med moderne tog med anderledes komfort og service.
Der kan laves adskillige tiltag på vejsiden på den eksisterende vejstrækning mellem Bording og Låsby - de 40 kilometer, hvor der diskuteres motorvejslinieføring. Vi siger 100 procent nej til motorvejsløsning. Hvorfor dog bygge helt ny vej, når den eksisterende kan forbedres for relativ små beløb. For eksempel kan ringvejen ved Silkeborg uden større ravage udbygges med blandt andet krydsninger af de større radialveje a la Marselis Boulevard/Strandvejen i Århus og derved få tilstrækkelig kapacitet.
Der kan laves rundkørsler, hvor der af trafiksikkerhedsgrunde er behov for dette som i andre lande. Se for eksempel luftbillederne fra det årlige Tour de France. Her er adskillige større rundkørsler på de større strækninger.
At løse de trafikale problemer og mindske personbilers og lastbilers transportarbejde kræver en bred indsats, en bred vifte af virkemidler. Først og fremmest en god, billig og effektiv kollektiv transport, hvor såvel tog som busser (i alle størrelser) indgår. Men også tiltag som:
* samkørsel
* delebiler
* forbedret infrastruktur for cyklister
* firmacykler i den kommunale forvaltning, institutioner, private firmaer
* citylogistik - etablering af bycentral for distribution af varer
* gods fra lastbiler til jernbanen
For blot at nævne nogle eksempler. Fortsæt selv!
Trafikproblemer på den eksisterende strækning er lokale og skal løses lokalt. Meget få - en undersøgelse har vist at under en procent - kører hele strækningen. Århus Amt udgiver hvert år omkring august en udmærket pjece om de nyeste tal på vejene i hele amtet. Pjecen viser trafiktal, der er så lave, at det ikke taler for nogen motorvejsløsning. Hvis tallene skal danne grundlag for motorvej, skal der vel være motorveje overalt?
Motorvejene øger biltrafikken og presset ind i byerne. Det løser intet, kun forværring af byernes tilstand. Og mere forurening og CO2-udslip.
Der skal tages anderledes fat. Vi kan starte med at køre Arriva af sporet og ind med DSB igen med nye bevillinger for at genoprette, hvad Arriva allerede på et par måneder har nedbrudt. Motorvejsmilliarderne kan bruges anderledes til gavn for alle, til gavn for miljøet og naturen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278