Søren Kolstrup (SK) fortsætter i avisen 22. februar sine krumspring for at tillægge mig, at jeg skulle gå ind for `mere og bedre udlicitering af togdrift`
af Morten Homann, SF
I andet forsøg er det lykkedes SK at komme op med noget, der i det mindste skulle ligne dokumentation.
Jeg har nemlig i en forespørgselsdebat om Arriva i Folketinget tilladt mig at stille et forslag om, at når eller hvis man i fremtiden overhovedet skulle lave udliciteringer, så skulle man stille langt mere vidtgående krav, end man gjorde i fadæseudliciteringen af de jyske jernbaner.
SK vil som erfarent folketingsmedlem se to ting her: For det første drejer mine krav sig ikke kun om jernbaneområdet, men om alle områder, hvor man måtte finde på at lave udliciteringer for fremtiden.
SF i almindelighed og jeg i særdeleshed er ikke vild med udliciteringer, men man kan altså ikke udelukke, at der er områder, der faktisk kan udliciteres. De findes ikke inden for velfærdssamfundets bløde områder, og man kan tvivle meget på, om det kan give mening indenfor trafikområdet. Men hvad for eksempel med vejanlæg eller byggeri? Skal det absolut være offentligt ansatte, der udfører det?
Nej. Men skal vi stille krav til kvalitet og sikkerhed i kontrakten? Her er SF's svar ja.
Forslaget handler altså ikke om udliciteringer af tog. Men for det andet er det også klart, at hverken jeg eller SF stiller forslag om mere udlicitering - slet ikke af tog, som man skal være mere end almindeligt forskruet for at se fidusen i for øjeblikket. Fordrejningen fortsætter, så man bliver helt rundtosset. Men det bliver SK's påstande ikke mere rigtige af.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278