Jeg er da ret overbevist om, at resten af verden snart griner deres ædlere dele i laser over Danmarks ageren og indsats i krigen, når de hører om sådan en slutaktion
af Kresten Hjelm Pedersen, København
Man kan i fredagens udgave af det redervenlige maritime tidsskrift 'Søfart' læse, at et af de danske yderst farlige bidrag i Irak-krigen ubåden 'Sælen' så småt planlægges at skulle hjemover.
Om bord på et andet skib vel at mærke - som dækslast!
Gad vide, hvem der har udtænkt en så snedig plan med det ældre og trætte fartøj?
Jeg er da ret overbevist om, at resten af verden snart griner deres ædlere dele i laser over Danmarks ageren og indsats i krigen, når de hører om sådan en slutaktion.
Begrundelsen skulle blandt andet være, at man sparer 24 søfolks hyre i 55 sødøgn.
Men hvad er det så helt nøjagtigt lige, at man sparer i det kæmpestore forsvarsregnestykke?
Skal søheltene afskediges efter endt krigstjeneste og hjemkomst, eller er de stadigvæk beskæftiget i Søværnet?
Er det sidste tilfældet, drejer hyren vel fortsat indtil de opnår pensionsalderen?
Hvad mon man så for øvrigt har af planer med 'Olfert Fischer' i den forbindelse?
Kunne man tænke sig, at den bliver hugget op og fragtet hjem på jernbanevogne, eller har man eventuelt fået A. P. Møller til at sponsorere et par store bugserskibe, så staten sparer bunkerolien.
Nu er A. P. Møller jo kommet godt ind i 'genopbygningsvarmen' i Irak, så mon ikke rederiet er villig til at give lidt igen til Fogh & co. efter regeringens aktive krigsførelse til fordel for blandt andet det nævnte rederi, som har tjent millioner på at fragte krigsmateriel for amerikanerne?
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278