Aveny-T bakker op om, at hvert teater får en mere markant profil - det er gavnligt overfor os selv og gør, at vi kan dygtiggøre os inden for hvert vores speciale
af Ole Bornedal og Jon Stephesen, teaterdirektører på Aveny-T
Stærkere profil. Mere dans. Mere børneteater.
Det er nogle af de ting, der er i spil omkring den nye teaterlov, som forventes vedtaget inden udgangen af det kommende folketingsår. Udspillet kommer fra Brian Mikkelsen.
Aveny-T bakker op om, at hvert teater i DST-ordningen (Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab) som består af Gladsaxe Teater, Betty Nansen, Rialto, Østre Gasværk, Nørrebro Teater, Folketeatret og Aveny-T får en mere markant profil hver især. En profil, der aftegnes i teatrets repertoire. En profil, der sikrer, at hvert teater i ordningen bliver et fyrtårn inden for lige netop den genre, og som sikrer, at vi ikke overlapper hinanden for meget og spiller det samme.
Det er gavnligt overfor os selv og gør, at vi kan dygtiggøre os inden for hvert vores speciale og det sikrer publikum større valgmulighed. Desuden, og det er væsentligt, sikre en stærkere repertoire profil, at vi ikke tager brødet ud af munden på hinanden. Hvis et teaters profil er musicals og det er her, man satser, så er det jo ikke særlig smart, at tre andre teatre i ordningen næsten samtidig også spiller musicals. Hverken for teatrets økonomi eller over for publikum.
Nødvendig nyudvikling
Der er forskel på teater, noget er bredt og har et stort publikum. Noget er smalt og har ikke nødvendigvis et lige så stort publikum hver gang.
I dag er det således, at alle teatre får stort set det samme i tilskud. Dette bør fremover omfordeles, således at de teatre, der spiller bredt og populistisk og har denne profil, ikke nødvendigvis har samme store tilskud, som de teatre, der skal nyudvikle og satse.
Det er nødvendigt, at de teatre, der skal satse på at nyudvikle for eksempel ny dansk dramatik eller fremme ny europæisk dramatik får et større tilskud, så de kan påtage sig denne risiko-villighed uden risikoen for hele tiden at gå konkurs og uden hele tiden at skulle skele til publikumsbelægningsprocenter.
Denne skitserede ordning vil på sigt sikre, at der både spilles bredt og publikumsvenligt teater på de københavnske scener, men samtidig også, at der ny-udvikles ny dansk dramatik af en kvalitet, der gør, at vi kan måle os med udlandet og udvikle ny dansk og europæisk kultur på scenerne.
Man kan sige, at ordningen skeler lidt til filmlovgivningen, hvor der findes konsulentstøttede film, der først og fremmest støttes og støttes meget ud fra de kunstneriske motiver og prioriteringer, og så findes der 60/40- ordningen, der støtter film, der rent kommercielt har store muligheder for at vinde et stort publikum.
Et klippekort
Hvad der skal spilles på de forskellige teatre er en politisk beslutning. Men allerede når teaterchefstillingerne opslås for en kommende periode, anbefaler Aveny-T, at profilerne opstrammes og tilskuddene justeres. Så ved hver enkelt ansøger præcis hvilke spilleregler, han eller hun søger på.
Aveny-T byder gerne ind på den profil, vi mener, teatret bør have i den kommende teaterlov. Aveny-T bør stå for at ny udvikle ny dansk dramatik og være det teater i ordningen, der udbreder ny dans til et større publikum end i dag.
Det er allerede den profil, vi dyrker i dag, og som kun økonomi og sceneforhold forhindrer os i at udføre til større perfektion. Vi anbefaler derfor, at såfremt man vil dette alvorligt, er det nødvendigt at modernisere teatret, så scenen er i pragt med det repertoire, der skal spilles på teatret og økonomien tillader mere markante kunstneriske satsninger og eventuelle publikumssvipsere uden at teatret går på røven.
For at disse profiler ikke skal stavnsbinde hvert enkelt teater totalt kunne man forestille sig, at hvert teater er udstyret med et klippekort. For hver orestillinger/klip, man har opfyldt inden for sin profil, er der et fri klip, der kan bruges på lige netop det man har lyst til uden at skele til profilen.
Vi ved ikke, om vi selv sidder på teatret til den tid. Dette er ikke for at mele egen kage, men et udspil på et område, vi til dagligt beskæftiger os med og som vi selvfølgelig af den grund har tanker omkring.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278