13 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Skal Arbejdstilsynet afskaffes...

Skal Arbejdstilsynet afskaffes...

Fredag, 05. september, 2003, 00:00:00

Arbejdsmiljøet har det skidt og får det værre. Efter at have været inde i en positiv udvikling med faldende skadestal over en årrække, må det frygtes, at udviklingen vil vende.

fra arbejdsmiljøkonference afholdt af Fagligt Ansvar
Dette skyldes VK-regeringens mange nedskæringer på Arbejdstilsynet, på forskning i arbejdsmiljø og lovændringer der har gjort det lettere for arbejdsgiverne at sjuske med arbejdsmiljøet:
* Man fjernede de administrative bøder for formelle overtrædelser af arbejdsmiljøloven (ingen sikkerhedsorganisation, APV og tilslutning til BST.)
* Man hævede grænsen for dannelse af sikkerhedsorganisation fra fem til ti ansatte.
* Man fjernede gebyrbelagt tilsyn og arbejdsmiljøafgift.
* Man stoppede udbygningen af BST.
Disse ændringer betød samlede besparelser for arbejdsgiverne på cirka 1,3 milliarder kroner.
Kort før sommerferien præsenterede beskæftigelsesministeren en ny arbejdsmiljøreform. Hovedsigtet med denne er, at en lang række virksomheder helt skal fritages for Arbejdstilsynets opsøgende kontrol. De kan blive 'selvregulerende' ved at opnå et arbejdsmiljøcertifikat.
Vi har indenfor den sidste måned hørt, hvordan en stor malerkoncern med ti datterselskaber kunne få certifikat, alt imens de havde ulovlige arbejdspladser flere steder, og af Arbejdstilsynet i 2002 var placeret i niveau 3 (dårligste kategori). Sikkerhedsrepræsentanten var sendt på arbejde langt væk fra firmaet og vidste ikke noget om det private certificeringsfirmas besøg.
Cirka 70 af landets 180.000 virksomheder er indtil nu blevet certificeret. Firmaer der ikke har certifikat, skal efter planerne 'screenes' af Arbejdstilsynet ved besøg, der skal gennemføres på halvanden time! Alligevel vil det tage 11 år at nå dem alle. Denne korte screening afgør, om firmaet skal have et mere gennemgribende tilsyn eller helt skal slippe for opsøgende kontrol fra AT. Det er helt utilstrækkeligt.
Arbejdsmarkedets parter skal efter regeringens planer have et større ansvar for arbejdsmiljøet. Der skal laves 'partsaftaler' om arbejdsmiljøet. Når der indgås partsaftaler skal parterne selv håndhæve dem, og Arbejdstilsynet må ikke blande sig.
Det er betænkeligt, hvis den statslige tilsynsmyndighed på denne måde bliver amputeret. Derfor har regeringen bedt en juraprofessor om at undersøge de juridiske problemer.
Af den juridiske undersøgelse fremgår det, at hverken ILO-konventioner eller EU-direktiver sikrer, at tilsyn og regeldannelse skal udføres af AT. Vi frygter, at dette åbner op for, at AT kan udsultes og svækkes på længere sigt. Og måske er det i virkeligheden det, der er regeringens hensigt.
Vi må på det skarpeste advare mod denne udvikling.
* Arbejdstilsynet skal bevares og udbygges. Samfundet skal sikre arbejdsmiljøet.
* Vi må advare forbundene mod at indgå arbejdsmiljøaftaler, der betyder, at AT ikke længere må føre kontrol på arbejdspladserne, men alene skal klares af parterne selv.
* BST skal udbygges og ikke afskaffes

Vedtaget af de 80 tillids- og sikkerhedsrepræsentanter der lørdag den 30. august deltog i den konference om arbejdsmiljø som Fagligt Ansvar afholdt.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. sep. 2003 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:21

Idekamp