Regeringen påtænker at lade store dele af Sjælland være et gigantisk laboratorium for liberalistiske ideer. Sydbanen fra København til Rødby skal udliciteres, Nordvestbanen fra København til Kalundborg skal udliciteres, og Lille Syd fra Roskilde over Køge til Næstved skal udliciteres. Det rabler for regeringen!
af Søren Kolstrup, Enhedslisten - Peder Sass, MF for Socialdemokratiet - Jytte Wittroch, MF for Socialdemokratiet
Vi skal i denne forbindelse minde om det kaos, der opstod i Midt-og Vestjylland, da det private jernbaneselskab Arriva overtog kørslen:
* Der opstod uregelmæssig drift, mange afgange blev aflyst.
* Køreplaner blev ændret med håbløse ankomst og afgangstider for de daglige pendlere.
* Pendlere oplevede gang på gang ikke at møde på jobbet til tiden.
* Strækninger med mange passager blev opprioriteret, strækninger med færre strækninger nedprioriteret.
* Togskift og skift mellem tog og bus blev yderligere nedprioriteret.
* Togkaos er kun blevet nogenlunde løst, ved at staten har pumpet ekstra kroner ind i Arriva.
Selv om vi skulle være heldige og undgå jysk togkaos, vil udlicitering under alle omstændigheder indebære:
* at tænderne trækkes ud på politikerne i selve udliciteringsperioden. Konflikter om kontraktens overholdes afgøres af jurister, politikerne og dermed er politikere og borgere magtesløse.
* at det private firma skal have en profit til sine aktionærer, som passagererne.
* og skatteyderne skal betale.
Vi ønsker ikke, at pendlerne på Lolland-Falster og Sjælland skal gøres til forsøgskaniner for den borgerlige regerings liberaliseringslyster. Vi ønsker derimod:
* Indflydelse til pendlerne.
* Tog til tiden.
* Fremrykning af flere og bedre tog.
* Genoprettelse af København-Gedser-Berlin.
* Smidige overgange mellem DSB-tog og amtsbanernes tog.
På denne baggrund vil vi i den kommende tid søge at etablere et netværk, der kan fungere som et bolværk mod regeringens planer. Vi er i beredskab. Vi anbefaler vedholdende og dristige modforholdsregler. Tryghed i hverdagen - ja tak. Togkaos - nej tak.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278