Politikere og embedsmænd udtrykker en tyrkertro på fordele ved store kommunale enheder
af Jens Christian Stausholm Christensen, amtsformand Demokratisk Fornyelse Esbjerg
Hvor er dokumentationen for argumenter om for eksempel bedre planlægning på sygehusområdet - eller at det regnes for sikkert, at de større enheder giver 'stordriftsfordele'? At flere opgaver havner i EU-licitation bliver næppe billigere - tværtimod.
Set med Christiansborg-øjne er det klart, at det kan være sværere at styre og have overblik over 15 amter og 275 kommuner, så det mere drejer sig om magtcentralisme væk fra nærdemokrati med forskellighed, lokale traditioner, prioriteringer, borgernes engagement og så videre.
Aldrig har vi haft en regering, der sådan satser på centralisme af magten på det statslige niveau. Socialdemokratiet som traditionelt støtter statsliggørelse har ikke kunnet eller turdet stramme udviklingen i den grad.
Jeg tror ikke, at en sådan centralisme medfører, at tingenes bliver mere praktiske, effektive eller overskuelige. Jeg tror, at mange vil føle sig magtesløse i den store uoverskuelige koncern.
Vi mister overblik, indsigt og indflydelse på vores egne sager, og magtesløsheden vil brede sig. Landspolitikerne får større magt og borgerne får mindre.
Og hvorfor dog tale om kommunesammenlægninger, inden det er klarlagt hvilke opgaver de skal have?
Hvorfor ikke i stedet sanere den vildtvoksende lovjungle, så den kommunale administration bliver lettere at løse?
Hvorfor udsulte kommunerne økonomisk med stramme aftaler (mellem regering og kommunerne via Kommunernes Landsforening).
Skal vi frivilligt give afkald på det kommunale selvstyre - med nærhed - som vi har værdsat?
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278