Farten er det afgørende element, for at der sker en ulykke og for dens voldsomhed.
af Svend Vestergaard Jensen, Jyder mod Overflødige Motorveje
Fra 1. maj bliver det lovligt at køre 130 kilometer i timen på udvalgte motorveje (55 procent af motorvejsnettet). VK-regeringen og dens ivrige støtteparti, Dansk Folkeparti, har gennemført dette. De fartglade eller fartgale partier vil ikke nøjes med dette. De overvejer at speede op på andre veje, hvor der er 'udsyn'.
Farten er det afgørende element, for at der sker en ulykke og for dens voldsomhed. Det viser al erfaring og forskning. Når benzinen går ind, går forstanden ud for mange.
Samfundsøkonomisk er det en dårlig ide at hæve hastigheden på motorveje. Der er kun negative sider ved den. Blandt andet flere døde, lemlestede og kvæstede. Højere hastighed giver mere forurening og CO2-udslip, hvad i øvrigt ikke bekymrer regeringen og dens ivrige støtteparti. Den højere hastighed på motorvejene forøger benzinforbruget med 40 procent. Højere hastighed smitter af på det øvrige vejnet med de velkendte følger.
Der er sparet meget lidt tid ved at sætte farten op til 130 km/t. TV2-dok udførte den 19. februar at forsøg med to ture fra København til Esbjerg med henholdsvis 110 km/t og 130 km/t. Tidsbesparelse: Otte minutter og 57 sekunder. Hertil skal man så lige overveje tesen om, at jo stærkere man kører, jo længere tid tager det 'at falde ned', og dermed lave andet. Rationaliteten slår over i irrationalitet.
Men på motorvejene sker der ingen ulykker, får vi fortalt igen og igen. Altså flere motorveje for at undgå ulykker. Erfaringerne siger, at antallet af bilister, der kommer til skade eller bliver dræbt på de danske motorveje, er mere end fordoblet på ti år.
Antallet af dræbte er steget med 122 procent i tidsperioden 1993 til 2003. En rapport fra Haverikommissionen har de to overordnede konklusioner:
1. At trafikanters adfærd var en medvirkende faktor til alle ulykker.
2. At i to tredjedele af ulykkerne var hastigheden medvirkende til ulykken.
Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital har undersøgt antallet af ulykker på motorvejen over Fyn. Flere biler og højere hastighed er den direkte årsag til, antallet af ulykker her er vokset.
Gruppen oplyser i sin årsberetning, at antallet af tilskadekomne i perioden 1999 til 2002 er steget med 60 procent. Antallet og mere alvorlige tilskadekomne er steget med henholdsvis 200 procent (tredobling) og 100 procent (fordobling) .
Den negative udvikling på motorvejen er sket, samtidig med at antallet af tilskadekomne på hele vejnettet i Danmark gennem de seneste 12 år er faldet med 12 procent, selv om trafikken er steget med 85 procent.
Det største fald i trafikdrab i Danmark var i 1974 med ikke mindre end 366 færre dræbte end det foregående år. Faldet skyldtes indførelsen af faste fartgrænser på 110 km/t på motorveje, 90 km/t på landeveje og 60 km/t i byerne. Siden kom der yderligere nedsættelse på de to sidstnævnte.
De fartglade partier gik til valg på at nedbringe ventelisterne til det offentlige sygehusvæsen. Men de praktiserer en trafikpolitik, der tærer på dette. For slet ikke at snakke om de menneskelige tragedier ved deres trafikpolitik.
Der er en anden at køre. I et andet tempo, et langsommere tempo. Der er intet vundet ved at speede op, ved at indskrænke sport og motion til at omfatte højre fods træden sømmet i bund under kørsel.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278