En ny rapport foreslår, at de praktiske færdigheder skal have mere opmærksomhed i uddannelsessystemet. For eksempel gennem indførelse af en praktisk fagpakke i folkeskolens ældste klasser
af Pernille Rosenkrantz-Theil, uddannelsesordfører for Enhedslisten
Jeg kunne ikke være mere enig. Rapporten tager nemlig fat på et af de største problemer i uddannelsessystemet. Fokus på de boglige færdigheder er alt for stort.
Det tæller ikke i uddannelsessystemet, hvis man er dygtig til andre ting end de boglige. I stedet bør uddannelserne tage udgangspunkt i de færdigheder den enkelte elev har - og ikke kun i de bogligt stærke elevers kundskaber.
Uddannelsessystemet skal kunne have plads til alle børn og unge. Derfor er det vigtigt, at uddannelsessystemet både lægger vægt på både boglige og praktiske færdigheder - og der skal være alternative veje ind i uddannelserne, hvis alle unge skal kunne komme ind og få en uddannelse.
De nuværende stive systemer og nogle af de boglige krav skal blødes op. Det er jo altså ikke absolut nødvendigt at kunne tale engelsk for at blive bager.
Jeg håber, at regeringen har taget rapporten til efterretning for indtil nu har den gjort stik det modsatte af anbefalingerne.
Regeringen har slagtet skolepraktikken på erhvervsskolerne, lukket den fri ungdomsuddannelse og beskåret daghøjskolerne drastisk. Og har desuden talt op ad stolper og ned af vægge om faglighed - altså den form for faglighed, hvor næsen begraves i bogen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278