Den københavnske folkeskole har hårdt brug for penge til undervisningsmaterialer, borde og stole i klasserne. Det har efterhånden udviklet sig til en årlig begivenhed, at skolernes mangelfulde inventar og slidte bøger hives frem til den almindelige forargelse
af Jakob Hougaard (S), uddannelsesordfører, medlem af Københavns Borgerrepræsentation
Ressourcerne til skolernes drift, inventar, vedligeholdelse, lærernes efteruddannelse, lærerarbejdspladser, undervisningsmidler, borde og stole i klasserne er blevet udhulet år for år. Undervisningsmaterialernes andel af budgettet er således faldet fra seks procent i 1980 til cirka to procent i dag. I stedet sluges en stadig stigende andel af skolebudgetterne af lønudgifter. Ordentlige undervisningsmaterialer og veluddannede lærere er i mine øjne en væsentlig forudsætning for overhovedet at kunne tilrettelægge en moderne undervisning af høj kvalitet. Hvad nytter det at have engagerede undervisere i vores skoler, hvis de ikke får de nødvendige redskaber til at tilrettelægge en engageret undervisning?
På den baggrund har Socialdemokraterne været med til at stille forslag om, at de københavnske lærere skal undervise mere næste år. Foreløbig er der tale om en halv time mere om ugen, men egentlig mener jeg, at det ville være helt rimeligt, hvis lærerne underviste to timer mere om ugen. Det vil dog forudsætte, at arbejdstidsaftalen gøres mere smidig. Lønposterne udgør cirka fire femtedele af det samlede skolebudget. Det er her, der er penge at hente. Ved at konvertere lærerressourcer kan der blive råd til undervisningsmaterialer, lejrture, efteruddannelse - alle de ting, som lærere, elever og forældre efterlyser i dag.
Det er da tankevækkende: Hvis man tager en skole med 70 lærere og konverterer én lærers lønudgift til undervisningsmaterialer, vil det give 50 procent mere til skolebøger! Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, har tidligere udtalt, at han er parat til at bytte lærertimer til gengæld for undervisningsmaterialer og efteruddannelse. Det, mener jeg, er en meget interessant melding, og politisk er jeg parat til at følge op på denne udfordring med handling. Det kan godt være, at det vil betyde lidt færre timer i skolen, men i mine øjne vil det opvejes ved, at undervisningskvaliteten bliver så meget bedre.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278