11 Feb 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Etiske forventninger

Etiske forventninger

Lørdag, 15. januar, 2005, 00:00:00

Hverken den hjemløse eller en Mærsk Møller ville få et ben til jorden, hvis de byttede. De ville ikke forstå en brik af, hvad der foregik om ørene på dem

Etik mig her og etik mig der. Begrebet etik flyver gennem luften. Etiske regnskaber, etiske forbrugere, personaleetik, dyreetik er ved at klinge ud. Etikken har haft sin sæson i det senborgerlige samfunds forbrugsmølle af plusord.
Nå men - en af ugens nyheder var, at 'Aktiekøbere afviser etiske investeringer'. Ja investorerne ligefrem skyer etiske investeringer.
Det svenske Banco etablerede sig for tre år siden i Danmark. Banco består primært af 100 humanitære organisationer med private indskud.
Forventningerne til hvor mange der ville kaste sig ind i den etiske investeringsforening var skyhøje. 60.000 regnede man med. Det gik ikke så vel.
I dag er der 2000 investorer i Banco. Det er specielt de store institutionelle investorer, der har svigtet, siger Banco. Hos Daninvest er investeringsforeningen - den globale etiske vækstfond - lige ved at lukke. Sådan er det flere steder.

Der kan være mange gode intentioner i dette projekt. Men med denne tilgang til den rå verden - hvor de etiske værdier er de materielle, der måles i afkast - har de etiske hvermandsinvesteringer ikke mange chancer i det lange løb. Samme risiko er de store pensionsfonde.
Fra 2001 mistede en lang række pensionsfonde i USA mellem en fjerdedel og en tredjedel af deres værdi, hvis de da ikke ligefrem blev helt værdiløse, på grund af kollaps som det der ramte Enron, som bestemt ikke håndhævede etiske regnskabsprincipper.
Etik er altså ikke noget, man sådan uden videre kan holde en høj faneføring på. Der er vilkår, som sætter sig igennem. Og egentlig er etikken ikke et felt for den frie vilje.
Friedrich Engels skrev i Antidühring:
'... når vi nu ser, at de tre klasser i det moderne samfund (det talte man også meget om i 1878- sam) - feudalaristokratiet, bourgeoisiet og proletariatet - hver især har sin egen særskilte moral, så kan vi kun drage den slutning, at menneskene bevidst eller ubevidst, i sidste instans øser deres moralske anskuelse af de praktiske forhold, der betinger deres klassesituation, af de økonomiske forhold eller relationer, hvorunder de producerer og udveksler'.
Dette passer meget godt med, hvad vi kan se i hverdagen. Etikken og moralen er typisk forskellig ud fra placeringen i samfundet og de relationer og det praktiske liv, der leves her.

Man føler sig fremmede i de lag, hvor man ikke kommer. Og hverken den hjemløse eller en Mærsk Møller ville få et ben til jorden, hvis de byttede. De ville ikke forstå en brik af, hvad der foregik om ørene på dem.
Det er helt sikkert, at Møllers investeringsstrategi ikke er at sætte sine penge i bladet Hjemløs. Han vil slet ikke kunne fatte, hvad der kom ud af det. Så er det bedre at købe container-rederier og færge rundt med globaliseringens produkter.
Som Engels sagde:
'En virkelig menneskelig moral, der står over klassemodsætningerne og erindringen om dem, bliver først mulig på et samfundstrin, som ikke kun har overvundet klassemodsætningen, men også har glemt den i livets praksis. '

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. jan. 2005 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp