Vi på Piratgruppen er de første til at erkende at kunsterne er hele grundlaget for kulturlivet og at de alt for ofte ikke belønnes i rimelig grad for deres indsats.
af Claus Pedersen, talsmand for Piratgruppen
I løbet af de seneste dage har Dansk Musiker Forening, Dansk Artist Forbund og senest tilmed LO trukket deres støtte til prisfesten Steppeulven, på grund af nomineringen af Piratgruppen i kategorien årets idé.
Musikerforeningernes reaktion er imidlertid baseret på en række myter, fordomme og misforståelser om Piratgruppen og vores arbejde. Myter der desværre har fået lov at stå uimodsagt i den offentlige debat:
1. Piratgruppen er ikke musikernes fjender og ønsker ikke at underminere musikernes eksistensgrundlag. Vi på Piratgruppen er de første til at erkende at kunsterne er hele grundlaget for kulturlivet og at de alt for ofte ikke belønnes i rimelig grad for deres indsats.
2. Piratgruppen støtter den private fildeling, men det er aldrig blevet godtgjort at fildelingen skader musiksalget. Tværtimod viser den eneste neutrale undersøgelse på området at der i værste fald ingen sammenhæng er mellem fildelingen og musiksalgets udvikling. I bedste fald øger fildelingen salget af CD'er. Undersøgelsen er fra Harvard University.
3. Hvis det kan godtgøres at den private fildeling er en økonomisk belastning for kunstnerne, kort sagt at der ville være blevet brugt flere penge på musik, hvis ikke fildelingen fandtes, skal der selvfølgelig findes en løsning.
4. Med hensyn til denne løsning er vi desværre uenige med kunstnernes organisationer. Vi tror at kunstnerne har begået en stor fejl ved at alliere sig med pladeindustrien i forfølgelsen af ikke kommercielle fildelere. Efter vores mening er de positive sociale resultater af fildelingen; den bredere og mindre centraliserede adgang til kultur og underholdning, langt vigtigere end fildelingens mulige negative konsekvenser. Desuden er kampen mod fildelingen dømt til at mislykkes, som det stigende antal fildelere bekræfter.
5. Der må derfor findes andre løsninger, på kunstnernes angivelige indkomstab. Kunsterne kunne for eksempel kræve en rimelig kompensation for det tab, der muligvis skabes af den private fildeling. Kompensationen kunne tilvejebringes på mange måder - enten gennem afgifter på bredbåndsforbindelser, hardware - eller som i Norge over finansloven. En sådan kompensation skulle selvfølgelig følges af en afkriminalisering af digital kopiering - som det er sket i Norge.
6. Den private fildeling kunne komme til at udfylde sit potentiale som et gigantisk virtuelt bibliotek og vi ville med rette kunne begynde at tale om det digitale samfund.
Vi håber, at vi snart vil stå side om side med musikerne i en fælles søgen efter løsninger. Løsninger der både sikrer skabernes levebrød og udnytter fildelingens enorme sociale og kulturelle potentialer. Men det fordrer at rygmarvsreaktionerne ophører og myterne punkteres.
Læs mere på www.piratgruppen.org
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278