Jeg håber, at vi igen får en ansvarlig regering, som melder klart ud, at olieforurening på ingen måde accepteres. Olieudslip fra M/S ´Sea Venture II´
af Kresten Hjelm Pedersen, Hals
Endnu en gang har den før så stolte og traditionsrige søfartsnation Danmark givet resten af verdens søfartsnationer og bananrepublikker en oplagt mulighed for at slå sig på lårene af grin over Danmarks yderst lempelige strafferammer og bødeforlæg i forbindelse med olieforurening og tilsvining af vores dejlige strande, kystområder og øer.
Senest har vi idømt et cypriotisk skib M/S 'Sea Venture II' med russisk besætning den fyrstelige bøde på 160.000 kroner for at have tilsvinet store dele af Vestsjælland samt omkringliggende øer.
Og pludselig når man fra myndighedernes side - ikke uventet - frem til den konklusion, at 'forureningen er værre end først antaget...'.
Men nu er bøden jo givet og selvfølgelig uden videre accepteret af rederiet, så jeg vil gerne vædde næsten hvad som helst på, at bødeforlægget ikke bliver forhøjet på trods af den større forurening.
Set i relief til den mulige forureningssag, som sidste sommer involverede en Mærsktanker i USA, hvor den pågældende maskinmester om bord øjeblikkeligt blev tilbageholdt og stillet over for en strafferamme på ikke mindre end 20 års fængsel samt en bøde i millionklassen, kan man da kun undre sig over Danmarks ubetydelige konsekvenser over for rederier i samme forbindelse.
Samtidig er det dog værd at bemærke sig, at tankskibet fra Mærsk udelukkende var mistænkt for at have lækket olie.
Var der sluppet samme mængde olie ud fra skibet, som vi nu ser i Storebælt, så havde det uden nogen tvivl set ganske alvorligt ud for både rederiet og den ansvarlige besætning.
Nu er der dog ikke ret meget ved USA, som umiddelbart kan imponere mig heller ikke deres straffepolitik, men det er dog alligevel fra den ene yderlighed til den anden.
Jeg håber, at vi på et tidspunkt igen får en ansvarlig regering i kongeriget, som melder klart og tydeligt ud, at olieforurening på ingen måde accepteres, og at en eventuel overtrædelse medfører betydelige erstatningskrav for de ansvarlige.
Også selvom det skulle gå ud over det meget trængte rederierhverv, som på trods af tårnhøje milliardoverskud alligevel ikke har ressourcer til hverken at ansætte kvalificeret arbejdskraft eller bygge sikre skibe til fælles gavn og glæde for vores miljø.
Det må vel trods alt også i forureningsøjemed være betydeligt bedre - og ikke mindst billigere - at forebygge end at helbrede?
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278