De danske medier favoriserer Fogh Rasmussen og de store politiske partier. Og der fokuseres mere på personer og spillet om mandater end på politik.
af Birthe Sørensen, redaktør
Lykketoft er en taber og Fogh er en vinder. Det er det budskab som vi næsten dagligt er blevet præsenteret for i valgkampen.
Så gennemgående var det i valgkampens første halvdel, at man kunne få den fornemmelse, at de store medier forsøgte at tale Lykketoft ihjel. Hver dag sin meningsmåling, som blev brugt aktivt til at understøtte taber-vinder effekten.
- Kvinderne forlader i stort tal Socialdemokratiet, lød det en morgen i radioavisen. Klip.
- Hvad siger du til det Lykketoft? Og først senere henne i indslaget fandt man ud af, at det altså blot var endnu en meningsmåling.
Men det var altså ikke bare en fornemmelse. Modinet og Huset Mandag Morgen offentliggjorde i mandags en undersøgelse af 'Mediernes Valgkamp', som meget klart bekræfter, at medierne favoriserer bestemte partier og politikere (Fogh Rasmussen) og i øvrigt har fat i den lange ende i valgkampen.
En analyse af næsten 1400 artikler og nyhedsindslag i valgkampens første 10 dage viser, at Lykketoft både er mindst omtalt, lavest prioriteret og mindst dagsordensættende. Og bliver fremstillet som en taber. Og at Fogh i meget højere grad end Nyrup gjorde i 2001 høster gavn af en statsministereffekt.
Små partier bliver klemt
Undersøgelsen viser også, at det i høj grad er de store medier, som sætter dagsordenen og vælger præmisserne for historien. Og at historier uden politisk indhold dominerer. Seks ud af ti indslag og artikler handler om spillet - om personer, om mandater eller om spinnet.
Derudover viser undersøgelsen også, at de små partier har store vanskeligheder med overhovedet at komme i pressen. I en undersøgelse, som Ugebrevet Mandag Morgen gennemførte i 2001 tegnede Kristeligt Folkeparti sig for eksempel for cirka fire procent af alle partikilders omtaler. I den første uge af dette års valgkamp må de nøjes med lidt over en procent af partiernes samlede medieomtale.
Undersøgelsen er på ingen måde overraskende. Den dokumenterer bare, hvordan de danske medier agerer - igen. Og endnu engang er det værd at erindre om, at magten følger pengene. Og det er nu engang superborgerlige kræfter, som ejer flertallet af de danske aviser - med en enkelt lille undtagelse.
Ganske vist har vi endnu to elektroniske medier med public service-forpligtelser - men står det til Brian og co. får det også snart en ende. Om de to tv-stationer så i øvrigt lever op til deres public-service-forpligtelser i dag kan diskuteres. Jeg undrer mig dagligt over de spørgsmål, som ikke bliver stillet.
Fokus på personer
Men undersøgelsen bekræfter også en anden udvikling - at der fokuseres på personer - præsidentvalgkampen - og langt mindre på politikken.
Spørgsmålet er imidlertid, om det skyldes medierne eller det faktum, at både Socialdemokratiet og Venstre har valgt en strategi, hvor de opererer på midten, retter sig ind efter hinanden og har givet afkald på synspunkter, der kan koste stemmer. De politiske forskelle skrumper ind og bliver et anliggende for de ihærdige, men for en zappende tv-seer kan det være svært at gennemskue spillet om tal og valgløfter.
Når man fjerner værdidebatten bliver der debatten om personerne tilbage. Om medietække, skæg, hårfarve, kone eller kæreste.
Spin og holdninger
Spin er blevet det helt store emne i denne valgkampe. Et begreb som for alvor trådte ind på den politiske arena da Blair kom til magten i England, godt hjulpet af en veltilrettelagt mediekampagne.
Men i denne valgkamp har debatten om spin næsten overhalet debatten om politikken. Og der rodes godt og grundigt rundt i begreberne - holdninger gøres til spin og spin gøres til holdninger.
Publicservice-stationen (!) DR2 sender således hele tre gange om ugen programmet 'Jersild og spin' hvor to tidligere borgerlige spindoktorer er hevet ind for at sige deres uforbederlige mening om valgkampen. Og måske er det i virkeligheden også spin. Det er i hvert fald borgerlige synspunkter, der i stor udstrækning bliver serveret.
Er du forvirret? Problemet er bare at det er en stor del af de danske vælgere også.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278