Det er op til kaptajn Frederiksen at vride armen om på arbejdsgiverne, så de lever op til deres del af ansvaret, for at der er brug for og plads til alle
af Claus Andersen, Århus
En god start og at kunne krydse er vigtigt i sejlsportens matchrace. Det samme gælder i beskæftigelsespolitikkens matchrace, hvor de ledige skal have sat det rigtige kryds ved byråds- og regionsvalget for at komme godt fra start og matche arbejdsmarkedets krav.
Hvis man er ledig, bliver man vurderet på en 'match-skala' fra 1 til 5, der beskriver hvor langt eller tæt personen er på arbejdsmarkedet, men det er noget rigtigt miskmask med de store kommunale forskelle. Det ligner mere et indisk kastesystem med social slagside.
Hvor meget skal man kuldsejle for at ryge i 'match 2', og hvem er i 'match 1' og hvad er forskellen? Hvorfor er kun 44 procent i matchgruppe 1 tilmeldt Arbejdsformidlingen (AF) og kun 37 procent i matchgruppe 2?
Vi kan kun frygte stiv kuling den dag kommunerne skal stå i spidsen for den fremtidige beskæftigelsesindsats.
Dyrt for kommunerne
Man bliver ikke født ind i matchgrupperne og man kan skifte matchkategori, siger beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.
Til gengæld kan du ikke klage over din matchplacering og kommunerne ved ikke, hvordan de skal håndtere borgere, der skiftevis tilhører matchkategori 4 og 5 og reglerne tolkes forskelligt i forskellige kommuner, da de er baseret på en sagsbehandlers skøn.
Det er noget miskmask, når vi ved at matchkategori kan få betydning for adgang til kontanthjælp og boligstøtte. Nu må ministeren holde op med at forfølge og stemple folk og fokusere på sin egen mismatch, der er et udtryk for, som han selv siger, 'at arbejdskraftens uddannelsesmæssige sammensætning ikke er i overensstemmelse med de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger'.
De ledige matcher ikke jobbene, fordi de mangler de rette kvalifikationer. Man kan ikke piske folk i arbejde med en sulteløn. Arbejdsgiverne er ikke interesserede i ledige, der mangler kvalifikationerne. Firmaer som ISS, Forenede Rengøring og Forbrugerkontakt siger, at man hverken kan bruge de svage ledige til at gøre rent eller dele reklamer ud, om de så gjorde det gratis.
Det er mismatch at samle 50.000 socialt udsatte kontanthjælpsmodtagere i den såkaldte matchgruppe 4, hvor ægtepar skal levere 300 timers arbejde på to år for at bevare kontanthjælpen. Ingen ved dog, hvordan de 300 timer skal tælles op. Er det de seneste 24 kalendermåneder, der skal indeholde 300 timer, eller er det nøjagtig fra 'dato x' til 'dato y' to år efter?
Folk må gå fra hus og hjem og det bliver dyrt for kommunerne, når de selv skal betale to tredjedele af udgifterne til kontanthjælp, når ledige går på passiv ydelse. Dette miskmask fører til udsigtsløs aktivering for aktiveringens egen skyld.
Der skal rigges om
Økonomer og arbejdsgiverne frygter, at den lave ledighed vil føre til overophedning af arbejdsmarkedet med mangel på kvalificeret arbejdskraft, flaskehalse og lønspiral, hvor lønningerne går amok.
Den frygt hører vist hjemme i matchgruppe 1, mens de andre matchgrupper nu har alle tiders chance for medvind, lænse og komme på ret køl med en plads på arbejdsmarkedet. De ser frem til et kursskifte uden forfølgelse og pisk.
Der skal rigges om, så AF og kommunerne koncentrerer sig om at finde job til de arbejdsløse i stedet for at bruge tid på tilskudsordninger og kontrol. Kan du ikke finde vind nok til at fylde sejlene, må du bomme og ændre kurs.
Kursen skal stikkes med en aktiv arbejdsmarkedspolitik og en kovending, hvor efter- og videreuddannelse skal være det kompas, der navigeres efter, så alle kan matche kravene på arbejdsmarkedet. Det er op til kaptajn Frederiksen at vride armen om på arbejdsgiverne, så de lever op til deres del af ansvaret, for at der er brug for og plads til alle. Bom nu og benyt medvinden til at få også de svageste i arbejde.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278