Alting ændrer sig ekstremt meget, når lærernes undervisning bliver rettet ind efter, hvilke test eleverne skal kunne klare
af Johan Juul Jensen, USA
Denne artikel startede op som en opgave, jeg fik af min lærer. Jeg fik at vide, at jeg skulle sammenligne det danske skolesystem med det amerikanske. Jeg har gået ni år i skole i Danmark og et år i USA, så jeg har et ret stort indblik i den danske folkeskole og den amerikanske highschool.
Jeg besluttede mig for at sende den hjem til Danmark, da jeg har hørt, at den danske regering forsøger at lave om på folkeskolen. Jeg håber, at man måske kan bruge opfattelsen fra én, der rent faktisk har oplevet, hvad det vil sige at have en masse test, og hvad test gør ved elevernes indlæring. De fleste vil nok sige, det ikke kan være så forfærdeligt. Det passer ikke, alting ændrer sig ekstremt meget, når lærernes undervisning bliver rettet ind efter, hvilke test eleverne skal kunne klare.
Udenadslære
Det værste tes har forårsaget, er den måde elever laver lektier og lærer på herovre. Jeg går i en senior klasse på Lewiston highschool, det betyder, at jeg er på den ældste årgang sammen med 18 til 20-årige elever, og jeg er selv 17. Min lektiebyrde er ikke særlig stor. Ikke fordi lærerne ikke giver lektier for, men når en lærer for eksempel giver 30 sider for i 'American goverment', tager det omkring fem minutter at få det overstået.
Vi ved, at der kommer en test eller en quiz over læsningen, og man behøves kun at forberede sig på, hvad man bliver spurgt om. Der er rigtig mange måder, man kan slippe let om ved lektier, når man bare skal have viden nok til en test.
Alle lærebøger har en ordforklaring, hvor der står nogle ord, som er vigtige. Hvis man læser dem igennem og læser ordforklaringen, kan man let får et A i en test dagen efter. Hvis man er så heldig, at der også er et såkaldt 'section review' i bogen, kan man også lære det udenad.
Kan man huske de 20 ordforklaringer og et 15 linjer langt 'section review', er der kanon store chancer for, at man kan få at A eller et A+.
Derudover ved alle og enhver, at der ikke er nogen skoler, der har råd til at skifte deres undervisningsmateriale ud hvert år. Så tidligere senior elever giver deres notater til en kommende senior. Læser man den ene notesbog, kan man stort set få A`er hele skoleåret igennem.
De fleste skoler har en såkaldt fælles notesbog, ikke med lærernes viden selvfølgelig. Den indeholder rigtige svar på test fra de sidste otte år og de bedste elev notater. Hvis man er heldig, er der en elev der har stjålet lærerens notater, kopieret dem og lagt dem tilbage. Stort set alle elever har et hæfte, som det liggende i deres lockerroom.
Det er slemt, at folk kan få rene A`er eller 13-taller for stort set ikke at lave noget arbejde. Men det er langt fra det værste, som test forårsager.
Kortvarig viden
Den indlæringsmåde er ikke særlig langtidsholdbar. Når folk læser op til test på den måde, kan de ikke huske det to uger senere. Det hjælper ikke særlig meget, at kunne få et A i en test, hvis man ikke kan bruge det til noget, fordi man ikke kan huske det et par uger senere.
Herudover er der det problem, at når man kun lærer ordforklaringer, bliver ens viden helt løsrevet fra virkeligheden, og man får svært ved at finde en sammenhængende forståelse for det man læser.
Jeg ved godt, at Undervisningsministeriet i Danmark vil forsøge at lave testene sådan, at de vil være svære at omgå på den måde, som jeg har beskrevet. Lærerne, skolebestyrelser, elevråd, skoledistrikter og Undervisningsministeriet har forsøgt at gøre det samme herovre, men det er ikke lykkedes dem. De amerikanske skoleelever har altid fundet en måde at omgåes test, og specielt landsdækkende test er lette at få høje karakterer i uden at lave noget særligt.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278