29 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Medarbejdere er ikke noget særligt

Medarbejdere er ikke noget særligt

Lørdag, 27. maj, 2006, 00:00:00

Hvis det er holdningen hos de danske arbejdsgivere, så kan jeg godt forstå, at vores virksomheder oplever et højt fravær

af chefkonsulent Karsten B. Vester, Virksomheds Netværket
Medarbejdere er ikke noget særligt! Ja, det indtryk kunne man godt få når man i disse dage læser diverse artikler om sygefravær, seniorpolitikker og meget andet i aviserne. Senest har Dansk Arbejdsgiverforening i forbindelse med en debat om seniorpolitikker udtalt: Hvorfor skal man være noget særligt, fordi man er blevet et år ældre?
Samtidig med sådanne udtalelser kan man konstatere, at der aldrig har været så mange medarbejdere fraværende fra deres arbejdsplads som netop nu. Netop i dag har cirka 140.000 medarbejdere valgt at blive hjemme fra deres arbejde. 35.000 af disse medarbejdere er hjemme på grund af stress.
Når man hører og læser sådanne udtalelser, kan man kun undre sig. Hvis det er holdningen hos de danske arbejdsgivere, så kan jeg godt forstå, at vores virksomheder oplever et højt fravær, at medarbejderne føler sig stressede og mange ønsker at komme ud af arbejdsmarkedet, så hurtigt det er muligt.

Unikke personer
Alle medarbejdere er noget helt specielt og særligt, alle medarbejdere er unikke personer og unikke ressourcer som virksomhederne skal lære at anerkende og værdsætte, og så går det naturligvis ikke, at man går ud og fortælle sine medarbejdere, at de ikke er noget særligt.
Hvis man som virksomhed vil have succes med sine medarbejdere skal være opmærksom på seks grundlæggende ting:
For det første skal man sikre, at medarbejderne har indflydelse på deres arbejde og deres arbejdsbetingelser. Det betyder, at medarbejderne skal opleve, at man er ansat i en virksomhed, hvor man møder fleksibilitet, imødekommenhed og forståelse. Der skal på virksomheden være en forståelse for, at nogle medarbejdere, i visse perioder, har brug for at kunne strukturere dagligdagen på en anden måde - det kan være, at man bare har brug for at få tidligt fri en dag, for at kunne deltage i noget i børnehaven med sit barn.
For det andet skal medarbejderne kunne se en mening med deres arbejde. Virksomheden skal være god til at formidle relevante informationer og viden om arbejdets sammenhæng og formål.
For det tredje skal virksomheden give sine medarbejdere relevante informationer om vigtige ændringer og planer i virksomheden. Hvis dette ikke sker, skaber det utryghed, frustrationer og der danner sig myter om fremtiden.
Tænk blot på det store fravær som mange kommuner oplever i denne tid - mon ikke en stor del kan tilskrives de mange medarbejderes usikkerhed om fremtiden i forbindelse med kommunesammenlægningerne.

Støtte og ros
For det fjerde skal medarbejderne opleve, at de arbejder på en virksomhed, hvor der er en synlig støtte fra ledelse og kollegaer. De skal vide, at selvom de i perioder eller mere varigt oplever nogle problemer, så står der nogen klar til at lytte og hjælpe dem, også uden at det betyder en fyreseddel.
For det femte skal medarbejderne have belønning for deres indsats på virksomheden, og her tænkes ikke på løn, men på anerkendelse, ros og opmærksomhed. Medarbejderne skal have opmærksomhed fra deres ledere, de skal have et klap på skulderen når de har gjort noget godt, de skal opleve, at deres virksomhed påskønner deres indsats.
Den sidste og sjette ting der skal være på plads burde næste være overflødig at nævne, men set i lyset af, at cirka 35.000 medarbejdere i dag er fraværende fra deres arbejdsplads på grund af stress, så er den særdeles vigtig og relevant. Der skal nemlig være balance mellem arbejdspres og arbejdsmængde.

Forkortet af redaktionen

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


27. maj. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp