Det er nu op til kommunerne, om de vil sælge reklameplads i skoler, på transportmidler og på medarbejdernes arbejdstøj. Og det kan være både for private firmaer, som Coca-Cola og Cheminova, for politiske partier - for eksempel borgmesterens parti - og for trossamfund
af Line Barfod, kommunalordfører for Enhedslisten
Til gengæld kan kommunerne ikke bruge de penge, borgerne betaler i skat til bedre offentlig velfærd, for det har Folketinget forhindret.
De mange kommuner, som i disse dage døjer med at få budgettet for 2007 til at balancere, fordi de nødigt vil forringe standarden i daginstitutionerne, i skolerne og i forhold til de ældre, vil være fristet til at acceptere usunde og uetiske reklamer.
Selvom pengene fosser ind i statskassen, og nogle kommuner faktisk har penge i kassen, må pengene ikke bruges på mere velfærd.
Så fremover står valget i mange kommuner mellem nedskæringer i velfærden eller at genere og påvirke borgerne med reklamer i det offentlige rum på rådhuset, i skolen, i beboerhuset, på arbejdstøjet og så videre.
Hvor er demokratiet og det frie valg for kommunalbestyrelserne og borgerne henne, må vi spørge samtlige af Folketingets partier bortset fra Enhedslisten og SF.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278