Den fuldstændige omlægning af indsatsen i forhold til arbejdsfastholdelse og sygefravær giver anledning til bekymring
af Inge Madsen, Tove Toft og Suzanne Lorenzen, socialrådgivere i BUPL Århus
Administrative besparelser på budgettet i Århus rammer også den enkelte borger hårdt - et eksempel er sygdomspolitik/ arbejdsfastholdelse.
Budgetforliget nedlægger det centrale arbejdsfastholdelsesteam og lægger denne komplekse arbejdsopgave ud til den enkelte daglige leder af institutionerne. Denne 'administrative' besparelse i den centrale administration bliver blot flyttet til en anden ansat i kommunen. En ansat, der ikke har den samme faglige baggrund til at løse opgaven.
Vi har gennem mange år haft et godt fagligt samarbejde med Århus Kommune omkring hjælp og støtte til de ansatte pædagoger, som bliver ramt af fysisk eller psykisk sygdom.
Samarbejdet har taget udgangspunkt i en fælles interesse i at løse de problemer, der opstår for den syge. Målet har været at fastholde arbejdsforholdet, eller at hjælpe den syge videre på bedste måde, hvis dette ikke var muligt.
En specialopgave
Århus Kommune har som udgangspunkt udarbejdet en formuleret sygepolitik, der også indeholder en god indsats i forhold til at udvikle arbejdet med metoder til arbejdsfastholdelse. Det er der kommet mange gode resultater ud af - og mange af vore medlemmer har givet udtryk for, hvor vigtigt det har været for dem, at arbejdsgiveren har vist omsorg og forståelse i en for dem svær periode.
Selv om det for nogle ikke kunne lykkes at vende tilbage til arbejdet af helbredsmæssige grunde, er det vores erfaring, at det har været afgørende vigtigt for den syge at opleve arbejdsgiverens:
- reelle bestræbelser på at undersøge mulighederne for arbejdsfastholdelse forinden eventuel vurdering af nødvendighed af afskedigelse
- inddragelse af de rette samarbejdspartnere
- ønske om at sikre den syges tryghed i forhold til de alternative muligheder for at være aktiv på arbejdsmarkedet.
Arbejdsopgaverne vedrørende sygefravær og arbejdsfastholdelse blev varetaget af særligt fagligt uddannet personale i den centrale forvaltning - herunder et særligt arbejdsfastholdelsesteam, som har haft ansvaret ud fra klare formulerede overvejelser om etisk god personalepolitik set i relation til gældende jura på området (for eksempel lovgivning om retssikkerhed, forvaltningsret, offentlighedsloven, sygedagpenge, funktionærloven, helbredsoplysninger, overenskomst og så videre).
På denne måde er den syge hjulpet bedst muligt på vej i en positiv retning - hvilket også er rart for dennes kolleger på arbejdspladsen at vide!
Ændret vægtning
Denne fuldstændige omlægning af indsatsen i forhold til arbejdsfastholdelse og sygefravær giver anledning til nogle punkter, som vi er særligt bekymrede for i forhold til de syge pædagogers vilkår fremover:
- arbejdsopgaven skal nu fortrinsvis varetages af lederen af det enkelte tjenestested/afdeling, en opgave der lægges oven i de øvrige mange administrative opgaver, og som man ikke er specielt uddannet til at varetage
- der lægges op til en meget stram struktur i sygdomsopfølgningen - og med vægten lagt på vurdering af afskedsgrundlag allerede efter 14 dages sygdom
- det tidligere sigte med 'den syge i centrum' ser ud til at være helt væk - nu er sigtet i højere grad kontrol med den sygemeldte.
Vi vil med dette læserbrev anskueliggøre, at bag en 'administrativ' besparelse i Århus kommune skjuler sig store uheldige konsekvenser for de syge ansatte, og det kan i sidste ende blive dyrere for kommunen.
Århus Kommune har hidtil været kendetegnet ved at prioritere en overordnet god personalepolitik - et ønske om at være en attraktiv arbejdsplads.
Vi frygter virkelig, at dette ikke fortsat skal være gældende.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278