Lærerne på Østre Borgerdyd Gymnasium har holdt fagligt møde den 16. november fra klokken 11 og resten af skoledagen som reaktion på det utilfredsstillende resultat fra mødet mellem Folketingets Uddannelsesudvalg og undervisningsministeren
fra lærerne på Østre Borgerdyd Gymnasium, København
Vi har besluttet også at deltage i aktionen på tirsdag den 21. november fra klokken 12 sammen med eleverne.
Vi protesterer hermed mod de konsekvenser, som manglen på tilførsel af økonomiske midler til at gennemføre overgangen til selvejestyringen vil betyde.
Vi har med bekymring afventet resultatet af ovennævnte møde og føler os nu som ofre for uforventet underbevilling.
Socialdemokratiet gav ellers på mandagens stormøde tilsagn om, at de ville kæmpe imod forringelser for gymnasieskolerne, men Christine Antorini har åbenbart skiftet mening.
Først gennemfører man en 'udgiftsneutral' gymnasiereform efter vi-kører-mens-vi-asfalterer-princippet, hvilket har betydet et voldsomt øget arbejdspres hos alle lærere:
- nye læreplaner i alle fag
- nye eksamensformer
- nye fag, der læses af faglærere i kombinationer
- meget større administrativ byrde ved indførelsen af studieplaner, Lectio-systemet, karaktergivning over nettet og så videre.
Dernæst har forløbet omkring gymnasiernes overgang til selveje været klart utilfredsstillende:
- Tallene for gymnasiernes 2007-budget har været mørkelagt, og det har umuliggjort budgetlægningen på det enkelte gymnasium.
- Det politiske forløb af forhandlingerne i Undervisningsministeriet har ikke skabt klarhed over det kompromis, der tilsyneladende er indgået. Ingen har formået at redegøre troværdigt for forløbet. Ej heller for baggrunden for de midler, der er tilført eller ikke tilført undervejs i forhandlingerne.
- De midler, der nu siges tilført, befinder sig i puljer, hvis tildeling hverken er permanent eller gennemskuelig.
Vores faglige aktion er et udtryk for en gennem længere tid oparbejdet frustration over arbejdsvilkår og manglende kommunikation med politikere og forvaltning. De politiske budskaber om undervisning i verdensklasse står i grel modsætning til den virkelige verden ude på gymnasierne, hvor der bliver mindre og mindre tid til det, der burde være kerneydelsen: en undervisning i verdensklasse.
Vi planlægger en åben konference i januar om visioner kontra realiteter i gymnasiet efter reformen og selvejet - her ser vi frem til at møde alle de politiske partiers ordførere på uddannelsesområdet.
Vedtaget på fagligt møde 16. november.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278