06 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Integration betalt af de fattigste

Integration betalt af de fattigste

Tirsdag, 21. november, 2006, 00:00:00

Resultatet af boligaftalen bliver, at årligt vil mindst 100 færre husstande på overførselsindkomst kunne flytte ind i almennyttige boliger i Københavns Kommune

af børnehaveklasseassistent Per Bregengaard MB, Enhedslisten
Københavns Kommune har vedtaget en integrationsplan og er ved at indgå en aftale med de almennyttige boligselskaber. Socialdemokraterne med borgmester Jakob Hougaard i spidsen mener, at integrationsplanens vigtigste element er stop for flere ledige indflyttere i Københavns fem ghettoområder. Jeg er lodret uenig.
Det vigtigste er initiativerne til at bringe kontant- og starthjælpsmodtagerne ud af den isolerende, ekstreme fattigdom, som alt for mange befinder sig i - også som følge af kontanthjælpsloftet og den truende 300-timers regel. Beskæftigelse skaber samtidig større berøringsflader og dermed social og etnisk integration.

Integrationsplanen
Der vil som følge af planen blive gennemført en særlig helhedsorienteret indsats med basis i boligområder med mange kontanthjælpsmodtagere. Kommer mand og kone ud på arbejdsmarkedet samtidig, vil det forandre deres økonomiske og sociale situation markant.
Især i forhold til de unge er uddannelses- og oplæringsinitiativerne nok så vigtige, men også danskundervisning af familiesammenførte, selvforsørgede med mangelfulde danskkundskaber. Integrationsplanen indeholder rigtig mange gode initiativer.
Enhedslisten ønsker også blandede boligområder i arbejdet for at skabe social og etnisk integration, og en aftale med de almennyttige boligselskaber er til politisk behandling i kommunen.
Ifølge aftalen stopper man kontant- og starthjælpsmodtageres adgang til bebyggelser med mange på overførselsindkomster. Deres muligheder for at få en bolig bliver dog ikke forringet, idet de tilbydes en erstatningsbolig i bebyggelser med færre på overførselsindkomster, når de springes over på ventelisten.

Indgreb
Det er ganske vist et væsentligt indgreb i folks boligvalg, at der er bebyggelser, nogle ikke kan flytte ind i, med mindre de kan bytte sig til en lejlighed. Men det er langt værre, at man - ved at øge den såkaldte fleksible udlejning til folk i beskæftigelse i bebyggelser med færre på overførselsindkomster - her vil springe flere over på ventelisten. De får ikke noget tilbud.
Resultatet af boligaftalen bliver således, at årligt vil mindst 100 færre husstande på overførselsindkomst kunne flytte ind i almennyttige boliger i Københavns Kommune.
De er 'ofrene' for politikken med at skabe en blandet beboersammensætning i blandt andet Mjølnerparken og Tingbjerg. Det er en uacceptabel pris. For disse mennesker har realistisk set ikke andre muligheder på boligmarkedet.
Man kan vælge at sige: Pyt med det. De står jo blot nogle flere år på ventelisten, for de er ikke udelukket fra at komme ind. Det ville være et ærligt svar i diskussionen, men der er en tendens til at krybe uden om og lade som ingenting.
Det er for nemt at lade de fattigste betale for integrationen. Jeg foretrækker at være lidt mindre ambitiøs, når det drejer sig om at skabe blandede boligområder. Og overfyldt boliger, ringe boligforhold og hjemløshed skaber i virkeligheden langt alvorligere problemer.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


21. nov. 2006 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:17

Idekamp