Vores råd til Bertel Haarder er derfor at komme med midler, der kan afhjælpe de akutte økonomiske problemer, og med en utvetydig tilkendegivelse af, at den økonomiske ligestilling mellem gymnasierne sikres med finansloven for 2008
fra 45 tillidsrepræsentanter i Handelsskolernes Lærerforening
I 15 år har handelsskolerne været selvejende institutioner, taxameterfinansieret af staten. Gennem hele perioden er skolernes økonomi blevet stadig strammere.
Tilbagevendende besparelser, finanslov efter finanslov, har gjort det særdeles vanskeligt at give de unge den kvalitet i uddannelsen, de har krav på og brug for.
For lærerne betyder en sådan udvikling - eller afvikling - frustrationer og fortørnelse over ikke at få mulighed for at levere den optimale undervisning, man ved, man er i stand til.
For eleverne bliver resultatet:
- højere klassekvotienter
- større frafald og
- ringere eksamensresultater
hvilket får afgørende indflydelse på resten af deres voksenliv.
Gennem adskillige år har vi forsøgt på fredelig og demokratisk vis at forklare politikerne denne uholdbare situation. Vi har været stærkt i tvivl, om politikerne overhovedet har hørt, hvad vi har sagt, og når vi endelig har fået respons, har det været med besked om, at det nok ordner sig. På sigt.
Bertel Haarder har givet sig selv muligheden for at give handelsskolerne en økonomisk håndsrækning.
Indtil videre er det kun blevet til forblommede ord, men på et møde i december med handelsskolernes ledere kan han erstatte ord med kontante midler. Det er den helt klare forventning, vi har til mødet.
Vi ved, at samtlige lærere, ledere og elever på handelsskolerne i spænding vil vente på, hvad mødet bringer.
Vores råd til Bertel Haarder er derfor at komme med midler, der kan afhjælpe de akutte økonomiske problemer, og med en utvetydig tilkendegivelse af, at den økonomiske ligestilling mellem gymnasierne sikres med finansloven for 2008.
Vedtaget på møder i Vejle og København den 20.-21. november.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278