Tankegangen bag det, der kaldes ´organiseringsmodellen¤¤, er, at medlemmerne selv skal være en aktiv del af fagforeningen. Det nytter ikke løse et problem for et medlem, hvis man efterlader vedkommende lige så hjælpeløs som før
af Jens Borking
Det har været en katastrofal periode for britiske lønarbejdere. Mange har forladt deres fagforening Transport and General Workers Union (T&G). Fra 1982 til 2003 er medlemstallet faldet fra to millioner til 820.000. Lønnen er raslet ned, og arbejdsforholdene er blevet forværret.
Modellen
T&G er et stort forbund. De organiserer de faggrupper som 3F gør herhjemme. De har ændret deres måde at drive fagforening på. Før gjaldt det om at hverve så mange medlemmer som muligt, så skulle fagforeningen nok klare problemerne. I dag har man lagt linjen om.
Først og fremmest bruger man krudtet på at få medlemmer - nuværende og kommende - til at finde ud af, hvilke problemer der er vigtigst for dem. Derefter på hvordan de selv kan være en aktiv part i at løse dem.
Tankegangen bag det, der kaldes Òorganiseringsmodellen', er, at medlemmerne selv skal være en aktiv del af fagforeningen. Det nytter ikke løse et problem for et medlem, hvis man efterlader vedkommende lige så hjælpeløs som før, i forhold til selv at kunne løse fremtidige problemer sammen med kolleger.
Inddragelse
Fagforeningen skal i stedet inddrage medlemmerne aktivt. Det har krævet masser af Òskoling' og hjælp i starten. Nu er resultaterne ved at vise sig.
Medlemstallet vokser, og der er valgt mange nye tillidsrepræsentanter. Det er en proces, der tager lang tid. Men man kan kort sige, at der satses på kvalitet frem for kvantitet. Medlemmer skal genvinde et Òejerskab' til deres fagforening efter devisen: ÒAngriber arbejdsgiverne min fagforening og de kollektive rettigheder, så angriber de mig.'
Tvivl
Her i byen er sat et projekt i gang af LO Storkøbenhavn, med støtte af LO. Blandt andet ud fra erkendelsen af, at ganske mange lønarbejdere i dagens Danmark er i tvivl om, hvorvidt de behøver at organisere sig sammen med andre.
En gruppe fagligt aktive skal senere på foråret til England for at høre om erfaringerne med at omstille fagforeninger. Samtidig søges der i København gennemført en organiseringskampagne over for et firma, hvor der er oplagte problemer.
Ud fra princippet om, at de ansatte selv skal inddrages i løsningen af de problemer, de finder størst. Det skal forberedes grundigt sammen med de ansatte, og blandt andet hjulpet af erfaringerne fra Storbritannien.
Gå i gang!
Konkrete eksempler på organiseringsmodellen er:
- Er der udenlandske kolleger på din plads, så start med selv at kontakte dem. Find ud af navn, firma, betaling, hvad mener andre på pladsen. Når du ikke kan komme videre, så kontakter du fagforeningen.
- Registrer selv, hvem du arbejder sammen med, før du ringer til fagforeningen.
- Kræv at medlemmer ved en urafstemning i dit forbund prioriterer de vigtigste krav før en overenskomstforhandling.
- Før fagforeningen skal lave en aktivitet, skal den vurdere, hvordan medlemmer kan inddrages i planlægning og aktivitet.
- Vurder, når der laves en plan, om der flere bliver aktive. Hvis ikke, så lav en ny.
- Unge skal trænes i at blive tillidsrepræsentanter, inden de bliver valgt, osv.
- Færre møder med hinanden, mere ud og organisere.
Artiklen er sakset fra Byggefagenes Samvirkes Nyhedsbrev. Jens Borking er næstformand i Træ-Industri-Byg, afd. 9,
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278