13 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Uforsvarligt mange overarbejdstimer

Uforsvarligt mange overarbejdstimer

Torsdag, 03. maj, 2007, 00:00:00

Arbejdsgiverne udnytter Arbejdsmiljøloven til det yderste, og de har ingen skrupler ved det - for de har jo loven på deres side

af Villy Fink Isaksen, Tilst, chauffør ved Århus Sporveje
Torben Høyer, direktør for Busselskabet Århus Sporveje, udtaler følgende om en bybuschaufførs overarbejde på 160 timers på en måned, til JPÅrhus den 20. april:
'Vi holder os 100 procent inden for de lovgivningsmæssige rammer, der for eksempel tilskriver 11 timers hviletid inden næste vagt. Så når en chauffør melder sig til en ekstra vagt, har vi i detaljen styr på, at der ikke overtrædes nogen regel.'
Hvad indebærer det?
En kraftig forøget risiko for passagererne og andre trafikanter. Det er helt uforståeligt, at det er acceptabelt, at der er buschauffører, der har lov til at sidde bag rattet i en bybus i så mange timer. Javel, det er lovligt - endda er der faktisk plads til lidt mere overarbejde, i alt er der plads til 175 timers overarbejde på en måned, hvilket nedenstående regnestykke viser!
Hvis vi holder os til Arbejdsmiljølovens paragraf 50 og 51, så skal man have 11 timers hvil indenfor 24 timer, og der skal være et ugentligt fridøgn. Dette giver følgende regnestykke med 37 timers arbejdsuge og 30 dage på en måned:
Arbejdstimer til rådighed på en måned med fri hver 7. dag og 13 timers arbejde pr. dag: 6/7 x 30 x 13 = 334 timer.
Normal arbejdstid på en måned: 37 x 30/ 7 = 159 timer.
I alt 334 minus 159 = 175 timer på en måned til overarbejde.
Justitsminister Lene Espersen vil kun tage hensyn til svin - men ikke til passagerne i bybusserne.
Folketinget må tage stilling til, om man vil acceptere disse eksempler. Eksemplet med 160 timers overarbejde på en måned, hvilket ikke er enestående, viser, at der er behov for køre-hviletidsregler for rutekørsel under 50 km, lig de køre-hviletidsregler der i øvrigt gælder for godstransport med lastbiler og turistbuskørsel.
Arbejdsgiverne udnytter Arbejdsmiljøloven til det yderste, og de har ingen skrupler ved det - for de har jo loven på deres side. Selvom man med rette kan sige, at arbejdsgiverne handler uforsvarligt, både overfor deres medarbejdere, buspassagererne og andre trafikanterne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


03. maj. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp