29 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Danmark har veje nok

Danmark har veje nok

Onsdag, 15. august, 2007, 00:00:00

Biltrafik fylder absolut mest af alle transportmidler og er derfor uegnede til for eksempel at sørge for transport af pendlere til vore store byer

fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Til Folketinget, Infrastrukturkommissionen og transport- og energiminister Flemming Hansen
Letbaner, anden banetrafik og cykeltrafik bruger kun lidt plads og er derfor fremragende til at løse trafikproblemer. Biltrafik fylder absolut mest af alle transportmidler og er derfor uegnede til for eksempel at sørge for transport af pendlere til vore store byer
Det er glædeligt, at der kommer mere og mere fokus på, at trafikproblemer skal løses med letbaner og anden kollektiv transport samt cykler. Forklaringen er den simple, at nye store vejanlæg er miljøødelæggende, stimulerer til mere energisløsende biltransport samt er uegnede til opgaven.
En afgørende faktor i trafikplanlægningen er transportmidlers arealforbrug. I tabellen nedenfor kan man se hvor mange mennesker, der kan transporteres per time per kørespor af samme bredde med forskellige transportmidler.
Som det kan ses er bybanen bedst og letbanen næstbedst. Biler er absolut dårligst til at løse transportopgaver på en bæredygtig måde.
Derfor er det fuldkommen usagligt og miljøfjendtligt når den magtfulde vej- og billobby ustandselig kræver nye store vejanlæg ind mod vore store byer - ja, over det ganske land.
Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) vil opfordre Folketinget til at at bevilge de nødvendige midler, således at der kan oprettes letbanesystemer i København, Århus, Odense og Ålborg.
RBT vil tillige opfordre Folketinget til snarest at bringe det danske banenet op til en tidssvarende standard, således at banesystemernes store kapacitet kan udnyttes fuldt ud.
Togene skal kunne køre hurtigere og der skal bygges langt flere dobbeltsporede strækninger - for eksempel er forbindelsen til kontinentet i Sønderjylland enkeltsporet.
En ny bane fra København til Ringsted er også en nødvendighed. De beløb, der indtil nu er bevilget til banerne kan kun dække helt påtrængende vedligeholdelses - og genopretningsopgaver.
Danmark har veje nok. Derfor bør Folketinget sige nej til alle de store vejanlæg, som bil- og vejlobbyen kommer med forslag om.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


15. aug. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp