Tænk, hvis flaskehalsproblemerne og forringelserne i den kollektive trafik fik samme opmærksomhed hos regeringen som dræbersneglene, topskatten og tåbelige prestigeprojekter
af Arne Lund, trafiksekretær for Enhedslistens folketingsgruppe, Humlebæk
For et års tid siden var overridefoged Claus Hjorth ved at gå op i limningen. Årsagen var mangel på bude, der kunne bringe gratisaviser ud til folk, der helst ville være fri for papiraffaldet.
Der var ingen grænser for Hjorth`ens indignation og opfindsomhed. Blandt andet foreslog han, at jobsøgende højtuddannede skulle påtage sig jobbet - ellers ville de miste understøttelsen.
På samme tidspunkt stod DSB og Lokalbanerne (der kører tog i Nord- og Østsjælland) med et langt alvorligere problem: De havde ikke lokoførerne nok og var nødt til at aflyse flere afgange. For eksempel blev al togdrift mellem Hillerød og Helsingør aflyst i perioder, og de rejsende måtte i stedet tage bussen.
Her kunne de så sidde og læse i gratisaviserne om, hvor svært det var at få dem bragt ud, mens der ikke var en kat, der interesserede sig for, om den kollektive trafik fungerede. Heller ikke transportministeren, der havde travlt med at udlicitere Kystbanen, så togdriften kunne blive bedre dér.
Nu blev problemerne med de manglende avisbude klaret ved, at der blev hentet forstærkninger i Polen, og vi kunne så glæde os over, at vores velstand derved blev sikret.
Mangel på lokoførere
Og nu gentager situationen sig så igen. Nu er det ganske vist ikke manglende avisbude, der lægger beslag på regeringens opmærksomhed, men dræbersnegle og skattelettelser til de velstillede.
For togtrafikkens vedkommende skyldes problemerne afvikling af store overarbejdspukler, men også at manglen på lokoførerne nu er blevet et alvorligt problem. I disse år forlader mange ældre lokoførerne tjenesten, enten for at gå på efterløn eller for at lade sig pensionere.
Det problem har været kendt i årevis. Hører vi noget fra beskæftigelses- og transportministeren? Ikke en lyd!
Manglen på lokoførerne betyder, at den lovede 20-minutters drift på lokalbanerne må opgives. Eksempelvis kører myldretidstogene Hillerød-Helsingør kun til Snekkersten. De, der skal videre til Helsingør, får en forlænget rejsetid på cirka 20 minutter. Kunne Arriva have gjort det bedre, hr. transportminister?
Vejnettet er vigtigere
Næsten dagligt skrives der om trafikkens flaskehalsproblemer. Om, hvor mange der af den grund kommer for sent på arbejde, hvor meget det koster samfundet i form af tabt produktion og lignende.
Det er dog kun bilkøerne på vejnettet, der interesserer regeringen og Infrastrukturkommissionen, mens den kollektive trafik får lov til at sejle sin egen sø.
Og á propos sø. Hvad er det vores transportminister brænder for i disse tider? For at løse de mange flaskehalse i togtrafikken landet over? Næh, Flemming Hansens store våde drøm er en 40-50 milliarder kroner dyr bro over Østersøen til cirka 9200 daglige biler - i 2018. Husk det, næste gang der skal stemmes.
Tænk, hvis flaskehalsproblemerne og forringelserne i den kollektive trafik fik samme opmærksomhed hos regeringen, som de tidligere brugte på gratisaviserne og nu på dræbersneglene, topskatten og tåbelige prestigeprojekter.
Men det er nok for meget forlangt, for dermed stiller man jo krav om, at de selvsamme politikere skulle kunne skelne mellem væsentligt og uvæsentligt. Da ingen er forpligtiget ud over sine evner, er det sneglene og luftkastellerne, der får al opmærksomheden.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278