09 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

iNyt skatteforslag fra Ny Alliance - men er det bedre?

iNyt skatteforslag fra Ny Alliance - men er det bedre?

Torsdag, 13. september, 2007, 00:00:00

Ny Alliances finansieringsforslag må samlet nedkorrigeres med omkring 40 til 45 milliarder kroner ud af en samlet finansiering på 73 milliarder. Det vil sige, at NA`s skattereformforslag i hovedsagen er ufinansieret

af økonom, cand.scient.adm. Henrik Herløv Lund, medlem af Den Alternative Velfærdskommission
Ny Alliance har fremlagt et nyt skattereformforslag. I modsætning til partiets tidligere skatteforslag, som hurtigt blev skudt ned som underfinansieret, hævder NA, at det nye forslag er fuldt finansieret og endda overfinansieret.
Samtidig erklærer Anders Samuelsen, NA`s skattepolitiske chefarkitekt, at forslaget er udformet socialt ansvarligt, og at det skal sikre velfærdssamfundet.
Centralt i Ny Alliances nye skatteforslag står en afskaffelse af både bund-, mellem- og topskatten. Den erstattes med en proportionalskat, der er ens for alle - en såkaldt 'flad skat' - med en skatteprocent på 40,6.
Disse forslag letter indkomstskatten med 43 milliarder kroner. Herudover afskaffes det særlige pensionsbidrag og arbejdsmarkedsbidraget. Alt i alt vil disse forslag ifølge Ny Alliance koste 73,4 milliarder kroner.

Forslagets finansiering
Pengene vil Ny Alliance hovedsageligt finde ved at fjerne fradragsretten for det otte procent store arbejdsmarkedsbidrag (30,5 milliarder kroner).
Endvidere skal pensionsbeskatningen ændres, så der sker beskatning af indbetalinger i stedet for som hidtil på udbetalingstidspunktet. Det vil sige, at der ikke er fradrag for indbetalinger (30 milliarder kroner i år nul efter indfasning).
Og endelig skal efterlønsbidraget gøres indkomstafhængigt (tre milliarder kroner i år nul), og skattefriheden skal afskaffes for en række frynseordninger på arbejdsmarkedet. Boligskatten røres ikke.
Ifølge Anders Samuelsen vil Ny Alliances skatteforslag øge arbejdsudbudet med 100.000 personer og dermed skabe dynamiske effekter på op mod ti millarder kroner på langt sigt.

Pensioner
NA foreslår, at pensioner beskattes ved indbetalingen med kommuneskattesatsen i stedet som i dag, at beskattes ved udbetalingen. Det skulle give merindtægter for staten på 30 milliarder kroner, men der er ikke tale om nogen ny indtægt i forhold til det nuværende skattesystem, men kun om fremrykning af eksisterende indtægter.
Ny Alliances finansieringsforslag må derfor på sigt korrigeres ned med næsten lige så store tab for statskassen, som de angivne kortsigtede gevinster ved at fremrykke beskatningen.

Efterlønnen
Hertil kommer, at NA`s forslag omhandler ikke blot skatter, men også er forslag til en ny efterlønsreform i forhold til det i den såkaldte 'velfærdsreform' i 2006 aftalte.
Ifølge NA skal efterlønsbidraget frem til 2025 over for indkomster over 300.000 kroner beregnes som en fast bestanddel på syv procent af indkomsten. Hensigten er, at alle herover slet og ret skal fravælge efterlønnen.
Men da efterlønnen lige er blevet lagt i faste rammer frem til 2025, må denne del af politiske årsager betragtes som stærkt spekulativ og urealistisk.
Endelig opererer NA med en ganske voldsom beskæftigelsesfremgang på 100.000 personer. Beskæftigelsesfremgangen kommer primært som følge af, at der med indkomstskatteforslaget netto pumpes 30 milliarder kroner ud i øget forbrug.
Godt nok skal der ske beskatning af pensionsindbetalinger med modsvarende 30 milliarder kroner. Men det vil den enkelte skatteyder ikke mærke noget til i dagligdagen, idet skatten i første omgang indbetales af pensionskassen. Derfor vil forslaget på kort sigt at give en ekspansiv effekt af de offentlige finanser.
Imidlertid kører dansk økonomi med fuld kapacitetsudnyttelse og en historisk lav officiel ledighed, hvorfor mulighederne for at øge arbejdsmarkedsdeltagelsen er stærkt begrænsede og langt mindre, end det af NA anførte.
Tilsvarende gælder mulighederne for at øge arbejdstimerne. Disse er allerede i de senere år øget betydeligt per beskæftiget, hvilket gør det tvivlsomt, hvor meget mere der kan hentes på den konto, især fra højindkomstmodtagere, som allerede arbejder betydeligt mere end påkrævet.
Samlet må det vurderes, at en øget beskæftigelse på 20-25.000 personer er langt mere realistisk, og at de forventede dynamiske effekter på 10-15 milliarder kroner må nedskrives til omkring det halve.
NA`s finansieringsforslag må således samlet nedkorrigeres med omkring 40 til 45 milliarder kroner ud af en samlet finansiering på 73 milliarder kroner. Det vil sige, at NA`s skattereformforslag i hovedsagen er ufinansieret.

Ikke socialt ansvarligt
Ny Alliance hævder, at skattereformforslaget er socialt ansvarligt, og at NA vil sikre velfærden.
Bortset fra pensionsbeskatningsdelen af forslaget ses alle hovedelementerne i skatteforslaget imidlertid at belaste lavindkomsterne relativt mest og/eller tilgodese højindkomsterne mest. Den samlede virkning af NA`s skattereformforslag må således vurderes at være kraftigt ulighedssøgende.
Og beregninger over størrelse og fordeling af reformens skattelettelser viser, at indkomster på 200.000 kroner respektive 300.000 kroner kun opnår en lille skattelettelse på mellem 200 og 400 kroner om måneden. Mens en millionær som følge af NA`s skatteforslag vil opnå en gevinst på omkring 12.500 kroner per måned.
Tilsvarende udgør skattelettelsen for indkomster under 300.000 kr. under to procent af den samlede indkomst, mens indkomster over 900.000 kroner opnår en relativ lettelse på over 14 procent af indkomsten.
Forslaget sikrer endelig ikke velfærden, men truer den. Underfinansieringen risikerer at skabe en overophedning af samfundsøkonomien, som vil true beskæftigelsen. Eller der skal skabes finansiering gennem drastiske offentlige besparelse, som vil ramme bredt, men især ramme de svageste.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. sep. 2007 - 00:00   30. aug. 2012 - 12:04

Idekamp